راه‌های افزایش شتاب خودرو + راهنمای جامع و تکمیلی

توربوشارژر برای شتاب

حتماً تا به حال برای شما اتفاق افتاده که شتاب ماشین شما کم شده باشد و تصمیم داشته باشید آن را به حالت اولیه و پرشتاب خودش برگردانید و یا اینکه تصمیم داشته باشید شتاب ماشین را افزایش داده و یک ماشین سریع تر داشته باشید. برای اینکه بتوان شتاب ماشین را افزایش داد باید در ابتدا بدانیم سیستم ماشین چه عملکردی دارد و با تغییر در چه چیزهایی میتوان این شتاب را تغییر داد. اولین نکته‌ای که به آن اشاره می‌کنیم این است که کدام سیستم ها در شتاب خودرو بیش از دیگر موارد تأثیرگذار هستند.

در کلام ساده هرچه قدرت موتور بیشتر باشد و وزن خودرو پایین تر قطعاً شتاب و سرعت ماشین بالاتر می رود. افزایش قدرت موتور می‌تواند با کارهای بسیار ساده ای مثل بالا بردن کیفیت بنزین و یا کارهای بسیار دشوار و هزینه بری مانند تغییر کامل موتور انجام شود. در این مقاله سعی می کنیم به معمول ترین راهها که از لحاظ عملی ممکن هستند و کار عجیب و غریبی به حساب نمی آیند اشاره کنیم.

 

 از بنزین با کیفیت استفاده کنید.

قطعاً اولین چیزی که در سیستم عملکرد یک خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری تاثیر گذار است، کیفیت سوخت وسیله نقلیه است. حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی بنزین سوپر به ماشین میزنید حس می کنید ماشین از قدرت و توان بیشتری برخوردار است. این حس که کاملا واقعی است چرا که هرچه عدد اکتان بنزین بالاتر باشد موتور با توان بیشتری کار کرده و اسب بخار بیشتری تولید می‌کند. بنزین با عدد اکتان ۹۵ باعث می شود خودرو حداکثر اسب بخار خود را داشته باشد.

بنزین با کیفیت برای افزایش شتاب

البته برای مسابقات بعضی مواقع از بنزین های بسیار با کیفیت‌تری مانند اکتان ۹8 هم استفاده می شود اما در شرایط عادی دستیابی به چنین بنزین هایی ممکن نیست. پس سعی کنید تا جای ممکن از بنزین با کیفیت و حتی الامکان از بنزین سوپر استفاده کنید. در ضمن به دلیل اینکه بنزین ایران کیفیت چندانی ندارد در شرایط معمولی هم استفاده از بنزین سوپر به جای بنزین معمولی توصیه می شود. بخصوص برای خودروهایی که از سیستم توربو شارژ استفاده می کند.

 

 پمپ و فیلتر بنزین

بنزین هر چقدر هم که با کیفیت باشد اگر درست و به اندازه به سیستم سوخت‌رسانی و موتور ماشین نرسد، از لحاظ شتاب در ماشین تاثیر گذار است. اگر پمپ بنزین و یا فیلتر بنزین دچار مشکل باشند بنزین با آن سرعتی که باید به موتور نمی‌رسد و همین موجب می شود شتاب خودرو کمتر از حد مورد انتظار باشد. پس برای افزایش شتاب خودرو لازم است پمپ بنزین را چک کرده و حتماً هر چند وقت یه بار فیلتر بنزین را عوض کنید.

بنرین برای افزایش شتاب

سیستم تنفس مناسب

حالا که بنزین با کیفیت و به اندازه وارد موتور شد، لازم است این بنزین با مقدار هوای مناسب ترکیب شود. هر چه  سرعت این ترکیب بیشتر باشد ماشین قدرت بیشتری پیدا می کند. در بین تمامی روش های افزایش سرعت و شتاب خودرو می شود گفت بالا بردن میزان هوای ورودی بیش از هر چیز دیگری بر افزایش سرعت تاثیر گذار است. با تغییر ساده در سیستم ورودی هوای خودرو می شود تا حدود قابل توجهی قدرت را بالا برد. اما اگر بخواهید پا را فراتر بگذارید و حسابی از موتور قدرت بگیرید باید بیش از اندازه هوا با فشار وارد موتور خودرو کنید. این کار به کمک سیستمهای سوپر شارژر یا توربو شارژر امکان پذیر است.

سیستم سوخت برای افزایش شتاب

 افزایش شتاب خودرو با نصب سوپرشارژر

سوپر شارژر به نوعی یک ژنراتور یا موتور اضافه به حساب می آید که با چرخش سریع، هوای زیادی وارد موتور خودرو می کند. این سیستم یکی از محبوب ترین روش های تیونینگ کارهای خودرو به حساب می آید و می تواند حدود ۳۰%  قدرت ماشین شما اضافه کند. ۳۰ درصد اسب بخار بیشتر به معنای این است که  می‌تواند موتور پراید شما را به اندازه موتور یک ۲۰۶ تیپ ۵ قوی کند.

سوپر شارژر برای افزایش شتاب

 افزایش شتاب با نصب توربوشارژر

توربوشارژر تا حد زیادی شبیه به سوپر شارژر عمل می کند. با این اختلاف که در سوپر شارژر، توربین به موتور خودرو متصل است اما در توربوشارژر توربین به اگزوز خودرو متصل است و از گازهای خروجی اگزوز برای ایجاد انرژی دوباره استفاده می کنند. توربوشارژ به نسبت سوپرشارژر مزایا و معایب مختلفی دارد اما اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم توربوشارژ گزینه بهتری به حساب می آید. نصب توربو شارژر می تواند حدود  ۵۰ درصد قدرت بیشتری برای خودروی شما به ارمغان آورد. البته ناگفته نماند نصب توربو شارژر بدون تغییرات دیگر در سیستم موتور می‌تواند باعث ایجاد فشار و گرمای اضافه بر موتور و در نتیجه سوختن یا آسیب دیدن موتور خودرو شود.

توربوشارژر برای شتاب

پس اگر تصمیم دارید شتاب یا سرعت خودرو را با استفاده از سوپرشارژر یا توربوشارژر افزایش دهید، لازم است تغییرات مختلفی از جمله تغییر در سرسیلندر و تغییر در سیستم اگزوز خودرو صورت گیرد تا باعث آسیب دیدن موتور و اجزای مختلف خودرو نشود.

 

 افزایش شتاب خودرو با سوپاپ متغیر

تا به حال بسیار دیده‌ایم که خودروهای جدید از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها یا به اصطلاح VVT  استفاده می کنند. این سیستم با کنترل لحظه ای سرعت حرکت موتور و زمان لازم برای تنفس و تخلیه، سرعت باز و بسته شدن سوپاپ ها را تغییر می دهد. با این کار سرعت حرکت سوپاپ ها در هر لحظه بهینه ترین حالت ممکن است. در نتیجه اسب بخار و گشتاور بیشتری متناسب با سرعت و شتاب خودرو ایجاد می شود.

سوپاپ متغیر برای افزایش شتاب

تغییر و ارتقاء سیستم سوپاپ خودرو از حالت معمولی به حالت زمانبندی متغیر می تواند تا ۲۵ درصد قدرت موتور را بالا ببرد.علاوه بر این در خودروهایی که از سیستم توربوشارژ و سوپرشارژ استفاده می کنند نبود سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ موجب فشار بیش از حد به موتور می‌شود و احتمال آسیب دیدن موتور را بسیار بالا می‌برد.

 

افزایش شتاب با تغییر در سیستم اگزوز خودرو

احتمالاً همیشه متوجه این موضوع شده اید که خودروهای با قدرت بیشتر صدای اگزوز بالاتری هم دارند. دلیل این موضوع این است که یکی از اصلی ترین راه های افزایش سرعت و شتاب، ایجاد تغییر در سیستم اگزوز خودرو می باشد. هرچه دود ها و گازهای ناشی از احتراق موتور راحت تر و سریع تر از محیط موتور دور شوند، موتور می تواند قدرت بیشتری ایجاد کند.

اگزوز برای افزایش شتاب

پس با استفاده از راه هایی مثل تغییر در منیفولد، اضافه کردن هدرز، حذف کاتالیزور، استفاده از اگزوز با قطر بیشتر و همچنین اضافه کردن تعداد دهانه های خروجی اگزوز میتوان موجب خروج ساده‌تر دود و در نتیجه افزایش قدرت خودرو میشود. تغییرات مناسب و صحیح در سیستم اگزوز می تواند تا ۲۵ درصد قدرت خودرو را بالا ببرد. البته در این بین حذف مبدل کاتالیست باعث می شود آلودگی ماشین به شدت افزایش یابد و شاید در زمان دریافت معاینه فنی مشکل جدی با این گزینه پیدا کنید.

هدرز

می شود گفت از بین تمام موارد تغییر در سیستم اگزوز، هیچکدام به اندازه نصب هدرز بر افزایش سرعت و شتاب موثر نیست. هدرز با طراحی منحصر به فردی که دارد باعث می شود گازهای ناشی از احتراق به بهترین و سریعترین شکل ممکن از موتور خارج شوند. کیفیت و جنس هدرز اهمیت بالایی دارد و باید سعی کنید از هدرز های استیل با کیفیت بالا استفاده کنید. هدرز میتواند تا ۲0 درصد در افزایش شتاب و سرعت خودرو موثر باشد.

 

افزایش شتاب با تغییر شمع ها

هرچه ایجاد اشتعال در موتور دقیق تر و سریع تر انجام شود شتاب خودرو بالاتر می رود. پس شکی نیست با تغییر سیستم شمع ها و وایرها تغییر قابل توجهی در در سیستم احتراق خودرو اتفاق می افتد. سعی کنید شمع های خودرو را به موقع عوض کنید و از شمع و وایر های با کیفیت استفاده کنید تا حداکثر توان ممکن را در اختیار شما قرار دهند. شمع های سوزنی گزینه های مناسبی برای افزایش کیفیت جرقه زنی و شتاب خودرو هستند.

شمع خودرو برای افزایش شناب

کاربرد ECU چیست

ECU را می شود به نوعی مغز و هماهنگ کننده ی تمام قسمت های ماشین به حساب آورد. ای سی یو در واقع یک قطعه الکترونیکی است که مدام در حال بررسی تمام پارامترهای خودرو و تصمیم گیری های اصلی بر اساس آن پارامتر هاست. نکته بسیار مهم درباره ECU این است که ” اکثر شرکت‌های خودروسازی ECU را به نوعی تنظیم می کنند که خودرو با بیشترین توان خود کار نکند.”

ecu برای افزایش شتاب

هدف از این اقدام این است که تا جای ممکن از ایجاد فشار حداکثری به خودرو جلوگیری شود و در نتیجه عمر موتور خودرو افزایش یابد. پس باید گفت در حالت عادی ECU به نوعی تنظیم شده تا با کاهش فشار بر موتور عمر مفید آن بالا رود. علاوه بر مواردی که گفته شد خودروساز ها وظیفه دارند استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت را به طور کامل رعایت کنند. پس موتور را به نوعی تنظیم می کنند که بتواند از پس استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت برآید.

 

ECU ماشین های سریع

اما در مقابل خودروهایی هستند که ای سی یو آنها بر اساس حداکثر شتاب و سرعت خودرو تنظیم شده است. این نوع خودروها معمولاً خودروهای مسابقه هستند که سرعت و شتاب برای آنها اهمیت بسیار بالاتری نسبت به افزایش عمر مفید خود را دارد. با تغییر در برنامه ها و سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان ECU‌ می شود محدودیت های ایجاد شده توسط کمپانی را از بین برد و توان خودرو را به حداکثر حالت ممکن رساند. به این کار تنظیم دوباره ECU  یا به اصطلاح ریمپ کردن ای سی یو گفته می شود. البته ناگفته نماند همه تغییرها به منظور افزایش قدرت موتور نیست و بعضی ها برای کاهش مصرف سوخت خودروشان را ریمپ می‌کنند.

 

افزایش شتاب ماشین با ریمپ ECU

ریمپ کردن ای سی یو می‌توانند حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد قدرت خودرو را افزایش دهد که رقم قابل توجهی به حساب می آید. مراکزی که کار تست انژکتور و دیاگ خودرو انجام میدهند معمولاً توانایی این را دارند که ECU شما را ریمپ کنند. بسیار اهمیت بالایی دارد که ریمپ توسط چه افرادی و با چه میزان دانشی بر روی خودرو انجام میشود.

ریمپ ecu برای افزایش شتاب

همانطور که گفتیم ای سی یو وظیفه ی برنامه ریزی و تنظیم تمام بخش های خودرو را بر عهده دارد و اگر کوچکترین اشتباهی در عملکرد آن صورت گیرد باعث آسیب‌های جدی به موتور و حتی بخش‌های دیگر خودرو می‌شود. برای مثال اگر میزان سوخت ورودی به طور غیر اصولی کم یا زیاد شود ممکن است باعث افزایش بیش از حد دمای موتور و در نتیجه سوختن واشر سرسیلندر و یا مشکلات دیگر شود. پس اگر تصمیم به انجام ریمپ ای سی یو دارید حتماً با بررسی های کافی در جای مناسب و توسط افراد حرفه ای این کار را انجام دهید.

 

افزایش شتاب با اسپرت کردن خودرو

وقتی یک خودروی اسپرت شده با رینگ های پهن و ارتفاع کم از زمین می‌بینیم ناخودآگاه این حس ایجاد می‌شود که این خودرو برای سرعت و شتاب ساخته شده است. از لحاظ علمی باید گفت تغییراتی مانند کاهش ارتفاع خودرو و یا اضافه کردن بال به خودرو تاثیر چندانی در شتاب و سرعت ندارد. در اصل این مدل تغییرات موجب می‌شوند کنترل خودرو در سرعت های بالا راحت تر باشد.

شناب خودروی اسپرت

اما  بعضی از تغییرات اسپرت می تواند تاثیراتی بر شتاب و سرعت خودرو داشته باشد. برای مثال استفاده از لاستیک های پهن با چسبندگی بالا تر می تواند تا حدودی موجب افزایش شتاب خودرو باشد. کاهش وزن خودرو به هر طریقی می تواند باعث بالا رفتن سرعت و شتاب ماشین شود. برای مثال استفاده از از فیبر کربن به جای آهن در قسمت کاپوت و سقف خودرو می تواند حدود 100 کیلوگرم وزن خودرو را کاهش دهد و در نتیجه ماشین شتاب بهتری پیدا کند.


مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید:

دلیل کاهش شتاب خودرو

ECU چیست؟

مزایای اسپرت کردن ماشین

راهنمای انتخاب روغن موتور

راهنمای خرید مکمل بنزین

آشنایی با انواع گیربکس

نکات باتری به باتری خودرو


نتیجه گیری

اگر بخواهیم به طور خلاصه مهمترین و اصلی‌ترین پارامترهای افزایش شتاب خودرو را بررسی کنیم باید گفت استفاده از توربو شارژر و یا سوپرشارژر بیشترین تاثیر را دارد. در مرحله بعد استفاده از سوپاپ با زمانبندی متغیر و ریمپ کردن ماشین فوق العاده می ‌توانند بر افزایش شتاب تاثیر گذار باشد. پس از این موارد تغییر در سیستم اگزوز به خصوص استفاده از هدرز و پس از آن تغییر در سیستم جرقه زنی خودرو، در افزایش شتاب با اهمیت هستند. اما در نظر داشته باشید تمام این موارد بدون تخصص میتواند آسیب های جدی به موتور خودرو وارد کند چرا که هر خودرویی برای مقدار معینی از قدرت ساخته شده است.


برای ورود به سایر صفحات سایت از راهنمای زیر کمک بگیرید:

صفحه اصلی اتوخسروانی

مجله اتوخسروانی

خرید اقساطی خودرو

قیمت خودرو


 

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو