مراحل تعویض پلاک خودرو + مدارک احراز محل سکونت

مراحل تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو یکی از مهمترین مراحل خرید و فروش خودرو به حساب می آید و تا زمان انجام کامل تعویض پلاک هنوز شما مالک رسمی و قطعی خودرو محسوب نمی شوید. به همین دلیل لازم است اگر خودرو خریداری کردید، حتما در اولین فرصت اقدام به انجام تعویض پلاک ماشین نمایید. تا زمان انجام کامل مراحل تعویض پلاک و نصب پلاک جدید بر روی خودرو، تمام تخلفات راننده جدید به اسم راننده قبلی ثبت می‌شود که این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی برای طرفین ایجاد کند. در ادامه به وصرت کاملا تفصیلی و دقیق، به همراه نکات و جزئیات ضروری به شما مراحل تعویض پلاک را توضیح خواهیم داد.

مشکلات عدم تعویض پلاک خودرو

اثبات اینکه خودرو در تاریخ معینی فروخته شده اما تعویض پلاک آن انجام نشده است مستلزم رفت و آمد های قانونی و حقوقی است که می تواند حسابی برای شما دردسرساز باشد. پس برای رهایی از این نوع مشکلات، حتماً چه هنگام خرید خودرو و چه هنگام فروش، در اولین فرصت تعویض پلاک را انجام داده و فرایند انتقال خودرو را تمام و کمال به اتمام برسانید.

مشکلات تعویض پلاک

در این مراحل باید فک پلاک قبلی خودرو انجام شده و سپس پلاک جدید برای صاحب جدید خودرو نصب شود. سپس می‌توانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و به طور کامل فرآیند انتقال سند را انجام دهید.

مراحل تعویض پلاک خودرو

در حالت کلی مراحل تعویض پلاک خودرو عبارتند از: دریافت نوبت اینترنتی، مراجعه حضوری هر دو طرف معامله و یا وکلای قانونی آنها با تمام مدارک لازم، پرداخت خلافی خودرو، دریافت معاینه فنی خودرو، فک پلاک قدیمی خودرو، استعلام پلاک های آزاد به نام خریدار خودرو و بررسی آن ها، پرداخت هزینه های تعویض پلاک، نصب پلاک جدید بر روی خودرو. در ادامه تمامی مراحل را بررسی می‌کنیم:

1- حضور خریدار و فروشنده

هنگام تعویض پلاک خودرو حتماً باید صاحب قبلی و صاحب جدید و یا وکیل رسمی هر کدام در مراکز تعویض پلاک حضور داشته باشند و حضور یک نفر تنها کافی نیست. البته در بعضی موارد فروشنده وکالت لازم به خریدار را می دهد تا از آن طریق می‌توانند اقدام به تعویض پلاک و انتقال سند نماید اما اینکار چندان صحیح نیست و ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند. ما پیشنهاد می‌کنیم که حتما خودتان این کار را به عهده بگیرید و از دادن وکالت خودداری نمایید.

خریدا و فروشنده در تعویض پلاک

2- دریافت نوبت تعویض پلاک خودرو

قبلا همیشه اولین مرحله تعویض پلاک، مراجعه به یکی از مراکز و دریافت نوبت بوده است. اما با شروع همه گیری کرونا و تصمیم مراکز تعویض پلاک، این روال کمی دچار تغییر شده و برای جلوگیری از تجمع جمعیت، سعی شده مراکز تعویض پلاک تا حد ممکن در خلوت ترین حالت ممکن خود باشند. برای این هدف اولین اقدامی که صورت گرفته نوبت دهی اینترنتی است که از طریق سایت زمان مراجعه ی شما مشخص می شود.

نوبت دهی تعویض پلاک

3- تعویض پلاک اینترنتی

شکی نیست که مراحل تعویض پلاک خودرو نمی تواند به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد. چرا که پلاک ماشین یک وسیله فیزیکی است و حتما لازم است با حضور در محل انجام گیرد. اما اقدام مهمی که بعد از شیوع ویروس کرونا برای کاهش مراجعات حضوری در مراکز تعویض پلاک انجام گرفته نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو است. راه اندازی این سامانه موجب شده علاوه بر جلوگیری از ازدحام، افراد زمان کمتری در مراکز تعویض پلاک معطل شوند و تا حدود زیادی از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

 4- مراحل ثبت نام نوبت دهی تعویض پلاک

برای این منظور ابتدا باید وارد سامانه نوبت دهی به آدرس nobatdehi.epolice.ir شده و در آن ثبت نام کنید. انجام عملیات ثبت نام در این سایت به سادگی انجام می‌شود و پس از وارد کردن اطلاعات شخصی و شماره موبایل، عملیات عضویت و ثبت نام را تکمیل کنید. بعد از ورود به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک به سادگی می‌توانید با وارد کردن اطلاعات محل سکونت و بعضی موارد ساده دیگر اقدام به اخذ نوبت اینترنتی نمایید.

مراحل تعویض پلاک خودرو

مراحل بعدی بسیار ساده هستند و با انتخاب مرکز تعویض پلاک و سپس انتخاب خدمت مورد نظر و پس از آن انتخاب روز و ساعت مورد نظر و وارد کردن شماره پلاک خودرو می ‌توانید نوبت اینترنتی گرفته و در زمان مشخص شده بدون شلوغی و به سادگی به محل مورد نظر مراجعه کرده و کارهای خود را انجام دهید. سامانه نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو برای تمام شهرها و استانهای کشور یکسان است و فرقی نمی کند که  در کدام شهر یا استان باشید. پس حتماً فقط از طریق سایت nobatdehi.epolice.ir مراجعه کرده و به سایت های دیگر به هیچ وجه اعتماد نکنید.

 

5- زمان حضور برای تعویض پلاک

دقیقا در زمان مشخص شده و حتی کمی زودتر در محل تعویض پلاک حاضر شوید تا مراحل، سریع و بدون مشکل  انجام شود. اگر نمی توانستید در زمان معین شده در مرکز تعویض پلاک حاضر شوید، حتماً نوبت خود را ابطال و لغو کنید چرا که… “در صورت عدم مراجعه در زمان مشخص شده محدودیت‌هایی برای رزرو نوبت های آتی برای شما در نظر گرفته می شود.”

زمان تعویض پلاک

حتماً هنگام حضور در مراکز تمام مدارک لازم از جانب خریدار و فروشنده و مدارک احراز سکونت خریدار را به همراه خود ببرید. در ادامه مدارک لازم برای فک پلاک خودرو و تعویض پلاک آورده شده است.

 

6- مدارک لازم برای تعویض پلاک ماشین

خیلی مواقع طرفین معامله مدارک لازم و کافی را به همراه ندارند و این مشکل می‌تواند موجب عقب افتادن و طولانی شدن عملیات تعویض پلاک شود. به خصوص در حال حاضر که دریافت نوبت اینترنتی شده و ممکن است چند هفته کار شما به تعویق بیفتد. پس حتماً قبل از مراجعه به مراکز  تعویض پلاک حواستان باشد که تمام مدارک زیر را همراه خود داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

مدارک تعویض پلاک

در کل مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو به سه دسته مدارک مورد نیاز خریدار، مدارک فروشنده و مدارک احراز سکونت خریدار تقسیم می شود که هر کدام به شرح زیر هستند:

6.1- مدارک فروشنده خودرو

  • اصل سند کارخانه ای خودرو برای خودروهای داخلی
  • اصل کارت ماشین
  • سند مالکیت صادر شده توسط نیروی انتظامی
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • کارت معاینه فنی (برای خودروهایی که بیش از چهار سال از تولید آنها گذشته باشد)
  • شناسنامه و کارت ملی فروشنده
  • وکالت نامه و تمام مدارک نماینده قانونی (در صورت فروش به صورت وکالتی)

*نکته مهم: برگه تسویه خلافی خودرو (در صورتی که تسویه خلافی پیش از مراجعه به تعویض پلاک انجام نشده باشد می توانید در این مرکز با استفاده از دستگاه pos این مبلغ را پرداخت کنید و الزامی برای انجام این کار قبل از مراجعه به مرکز تعویض پلاک وجود ندارد.)

6.2- مدارک خریدار خودرو

  • شناسنامه و کارت ملی خریدار
  • قبض برق جهت تعیین محل سکونت
  • مدارک لازم برای احراز محل سکونت خریدار
  • پرداخت هزینه تعویض پلاک

 

7- مدارک احراز محل سکونت

برای اثبات این که محل سکونت ای که در بالا و آن اشاره شد واقعاً محل سکونت خریدار است یا خیر، لازم است یکی از مدارک زیر در کنار قبض برق همراه خریدار باشد تا بتواند محل سکونت خودش را اثبات کند. ارائه تنها یکی از مدارک زیر برای انجام عملیات تعویض پلاک کافیست. این مدارک عبارتند از:

  • سند مالکیت منزل مسکونی به نام مالک خودرو و یا والدین مالک خودرو
  • اجاره نامه منزل مسکونی به نام مالک  یا والدین دارای کد رهگیری و هولوگرام
  • جواز کسب معتبر به نام مالک خودرو
  • معرفی نامه از محل خدمت با ذکر آدرس محل سکونت خریدار
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با ذکر آدرس محل سکونت والدین و تایید آموزش و پرورش
  • محل صدور شناسنامه خریدار
  • ارائه سند واحد مسکونی به نام همسر خریدار خودرو

 

هزینه تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

هزینه اصلی تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۰ برای ماشین های زیر ۲۰۰ میلیون تومان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و برای ماشین های بیشتر از ۲۰۰ میلیون مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که باید توسط خریدار خودرو پرداخت شود. فیش های پرداختی دیگر به مجموع نزدیک به 60 هزار تومان نیز باید توسط خریدار پرداخت شود. در کل تمام هزینه های تعویض پلاک به جز تسویه خلافی به عهده خریدار خودرو است.

هزینه تعویض پلاک

اگر خریدار خودرو پلاک آزاد دارد اما آن پلاک در مرکزی که به آن مراجعه کرده موجود نیست، باید مبلغ ۵۰ هزار تومان اضافه پرداخت کند تا پلاک در مرکز تعویض پلاک قبلی قیچی شده و یک پلاک جایگزین با همان شماره در این مرکز صادر شود. تمام مبالغ بالا صرفاً توسط کارت عابر بانک انجام می شود پس لازم است هنگام مراجعه برای تعویض پلاک حتماً کارت عابر بانک با موجودی کافی همراهتان باشد تا دچار مشکل نشوید.


برای مطالعه مطالب بیشتر از لینک های زیر کمک بگیرید:

راهنمای استعلام پلاک ماشین

راهنمای استعلام خلافی خودرو

راهنمای بازیابی رمز کارت سوخت

لیزینگ خودرو چیست؟

طرح زوج و فرد در کرج

راهنمای گرفتن کارت سوخت المثنی


آخرین مرحله

بعد از دهی اینترنتی و تحویل مدارک بالا به کارشناس مربوطه و همچنین دریافت برگه های تاییدیه فنی و واریز وجه گفته شده به حساب کار زیادی پیش روی شما نیست. در این مرحله صرفاً باید منتظر بمانید تا پلاک قدیمی خودرو برداشته شده و پلاک جدید بر روی آن نصب شود. تمام این مراحل حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان می برد البته به شرطی که مشکل خاصی مثل کامل نبودن مدارک و یا مشکل در تایید هویت صاحب خودرو به وجود نیاید. البته همان طور که گفتیم اگر خریدار پلاک آزاد به نام خودش داشته باشد این فرایند حدود یک ساعت بیشتر زمان خواهد برد.

تعویض پلاک

 

 چطور پلاک زوج یا فرد بگیریم

زوج یا فرد بودن پلاک خودرو در هیچ شهر و استانی به اندازه تهران اهمیت خودش را نشان می دهد. به خصوص در اکثر شهرهای کم جمعیت زوج و فرد بودن پلاک ماشین کاملاً بی اهمیت است. اما در مورد شهرهایی مانند تهران، کرج و بسیاری دیگر از شهرهای اطراف تهران که راننده آن ها سفرهای زیادی به سمت تهران دارد، این موضوع با اهمیت می شود. بارها و بارها توسط اشخاص مسئول و مربوطه شنیده شده که زوج یا فرد بودن پلاک کاملا اتفاقی است و خریدار هیچ توانایی در مورد انتخاب پلاک زوج یا فرد ندارد.

پلاک زوج و فرد

چطور پلاک تهران بگیریم

تا به حال به کرات شنیده ایم که افراد زیادی به خصوص ساکنان شهرهای اطراف تهران تلاش زیادی می ‌کنند تا پلاک شماره تهران خریداری کنند. اما موردی که اهمیت دارد این است که برای پلاک های تهران در مرحله احراز محل سکونت خریدار، بیش از هر شهرستان دیگری سخت گیری می شود. پس لازم است حتماً یکی از مدارک بالا در دست شما باشد تا بتوانید ماشین پلاک تهران دریافت کنید. هر چند تمام این مدارک برای شهرستان های دیگر هم لازم است اما سختگیری های جدی مانند تهران در مورد آنها انجام نمی شود.

پلاک نهران

چطور شماره پلاک رند بگیریم

دریافت پلاک رند یکی از موضوعاتی است که در مورد آن حرف های بسیار گوناگون شنیده ایم. از خرید و فروش پلاک های رند توسط افراد ثروتمند گرفته تا پافشاری مسئولان راهنمایی رانندگی در این موضوع که پلاکهای رند کاملاً اتفاقی است و خرید و فروش انواع این پلاک ها یک کار غیرقانونی به حساب می آید. اما به طور خلاصه اگر بخواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم باید گفت مدارک و دلایل زیادی وجود دارد که نشان دهد در گذشته خرید و فروش پلاک های رند بخصوص پلاک های تهران انجام می‌شده اما در حال حاضر به دلیل حساسیت های بسیار زیاد در این مورد احتمال وقوع آن کم است.

پلاک رند

ساعات کاری مراکز تعویض پلاک خودرو

مراکز تعویض پلاک خودرو همگی در سراسر کشور بر اساس یک ساعت کاری تنظیم شده اند. ساعات کاری این مجموعه ها در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 7 صبح تا  2:30 بعد از ظهر و پنجشنبه ها از ۷ صبح تا ۱۲ ظهر است که البته در شرایط بعد از کرونا ارائه هرگونه خدمات حضوری بدون دریافت نوبت اینترنتی از جانب این مراکز غیر مجاز است.

آدرس مراکز تعویض پلاک تهران

  1. مرکز تعویض پلاک چیتگر: کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج
  2. مرکز تعویض پلاک الغدیر: یافت آباد، بلوار الغدیر، خیابان اکبر حسینی
  3. مرکز تعویض پلاک ایران خودرو: کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج، شرکت ایران خودرو
  4. مرکز تعویض پلاک سایپا: کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج، شرکت سایپا
  5. مرکز تعویض پلاک خاوران: کیلومتر ۱۰ جاده خاوران
  6. مرکز تعویض پلاک اتحاد: تهرانپارس، حکیمیه، خیابان اتحاد، اتحاد ۵ غربی
  7. مرکز تعویض پلاک میثم: کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج، خیابان روز دارو
  8. مرکز تعویض پلاک آسان موتور: کیلومتر ۸ جاده مخصوص کرج، شرکت آسان موتور

 

آدرس مراکز تعویض پلاک مرکز استان ها

  1. اصفهان ۱: جاده اصفهان شیرازبعد از شهرک سپاهان شهر- ضلع جنوبی شهرک راهنمایی و رانندگی
  2. اصفهان۲: میدان ورزشکار -ابتدای جاده دولت آباد -جنب تاکسیرانی
  3. ارومیه: کیلومتر۵ سرو -ابتدای ورودی جاده جهتلو
  4. اراک: جاده خمین بالاتر از دانشگاه آزاد واحد فلق
  5. اردبیل: انتهای خیابان کشاورز -تقاطع بزرگراه بسیج راه ملا باشی
  6. اهواز : جاده اهواز اندیمشک -بعد از پلیس راه اهواز اندیمشک -جنب کانال شهید چمران سمت غرب
  7. ایلام: بلوارمهران پیچ آشوری ( پلیس سابق )
  8. بجنورد: بلوار ولایت – دوراهی میدان بار به سمت شهرک امام خمینی
  9. بیرجند: بلوار مسافر-جنب میدان تره بار
  10. بوشهر : جاده نیروگاه جنب سردخانه ۲۰۰۰ تنی امکان
  11. تبریز: اتوبان شهید کسایی -شهرک آزمایش -مرکز تعویض پلاک تبریز
  12. خرم آباد: کیلومتر ۵ خرم آباد به بروجرد -روبروی دانشگاه آزاد اسلامی
  13. رشت: کیلومتر۲جاده انزلی- نرسیده به کارخانه پوشش روبروی فرودگاه
  14. زاهدان: بلوار شهید طباطبائی- روبروی پرسی گاز
  15. زنجان: پایین تر از اراضی پایین -جنب پارکینگ راهنمایی زنجان
  16. ساری: جاده ساری جویبار -کیلومتر ۳ جنب باغ ارم
  17. سنندج: شهرک مولوی -جنب ترمینال تهران
  18. سمنان: بلوار ۱۵ خرداد – شهرک غرب -خیابان تلاش بلوک b-e
  19. شیراز: انتهای بلوار امیر کبیر- بعد از پلیس راه شیراز کازرون- جنب باغ فدک
  20. شیراز ۲: بلوارولایت- خیابان سلامی
  21. شهرکرد: میدان قمر بنی‌هاشم به سمت میدان میوه و تره بار
  22. قم: بلوار شهید محلاتی ـ ابتدای جاده حاجی آباد
  23. قزوین: عوارضی اتوبان قزوین کرج -پشت یگان موتوری نیروی انتظامی
  24. کرج: جاده قزالحصار -جنب پادگان آموزشی چمران -روبروی شرکت آذین خودرو
  25. کرمانشاه: کیلومتر ۱۲ جاده بیستون -بعد ازپایانه باربری جنب پتروشیمی
  26. کرمان: بلوار جمهوری اسلامی- بلوارهوانیروز -جنب سنگبری دنا
  27. مشهد ۱: بلوار جانباز-بلوار شهید ساجدی
  28. مشهد۲: ابتدای جاده قدیم نیشابور- رباط طرق – خ ابریشم ۵ – مرکز تعویض پلاک شماره ۲
  29. همدان : بزرگراه امام -ابتدای شهرک مدنی -نرسیده به سه راهی قاسم آباد -مرکز تعویض پلاک همدان
  30. یاسوج: بلوار کشاورز (شرف آباد) -بعد از نمایندگی ایران خودرو دهرابپور
  31. یزد: بلوار جانباز -شهرک رزمندگان- انتهای شهرک

امیدواریم از این مقاله بهره کامل را برده باشید. اگر سوالی دارید در کامنت ها از ما بپرسید. برای دسترسی به سایر مقالات اتوخسروانی از ” مجله اتوخسروانی ” کمک بگیرید.

مقالات مرتبط

  • علی نیک محمد 02 . 09 . 2023

    سلام ببخشید برای ثبت نام و رفتن به تعویض پلاک تاییدیه کد پستی لازمه ؟

    پاسخ دهید !
    • مهدی 11 . 03 . 2024

      سلام ،من شناسنامه ام مفقود شده کارت ملی وکپی شناسنامه دارم ایا قبول میکنن

      پاسخ دهید !
  • حجت 10 . 11 . 2021

    با سلام
    من الان ی پلاک ازاد دارم که 9 سال تخفیف داره و پلاک مال شهرستانه ولی الان ساکن مرکز استانم اگه شماره پلاکمو عوض کنم ایا بیمه ام صفر میشه؟

    پاسخ دهید !
  • سید حسن 29 . 05 . 2021

    واقعا کامل بود…ئم شما گرم

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 12 . 06 . 2021

      خوشحالیم که براتون مفید بود:)

      پاسخ دهید !
  • رضا 19 . 05 . 2021

    بهترین مرکز تعویض کجاست؟ اتحاد یا چیتگر یا…؟

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 26 . 05 . 2021

      قی ندارن. هر کودوم به منزلتون نزدیک تره..ولی اتحاد یه مقداری خلوت تره

      پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو