لیزینگ خودرو چیست؟ مفهوم لیزینگ خودرو

انواع لیزینگ خودرو

با افزایش روز افزون قیمت خودرو در بازار، قدرت خرید به شدت کاهش یافته و کمتر کسی امکان این را دارد که خودروی مورد علاقه خودش را به سادگی خریداری کند. به همین دلیل روش های گوناگونی رواج پیدا کرده تا افراد بتوانند با بودجه‌ای کمتر، وسیله ی مورد نظرشان را خریداری کنند. یکی از راه های مرسوم و بسیار پر استفاده، لیزینگ است که به اشتباه به نام اجاره به شرط تملیک نیز گفته می شود. شرکت های مختلفی در سال‌های گذشته اقدام به فروش خودروهای ایرانی و خارجی به صورت لیزینگ نموده اند.

این مجموعه های مختلف با توجه به سیاست‌های در پیش گرفته شده، شرایط متفاوتی برای خریداران در نظر می گیرند که هر کدام مزایا و معایب متفاوتی برای مشتریان در بر دارد. پس اگر قصد خرید خودرو به صورت لیزینگ دارید، حتماً باید با دقت تمام شرایط و ویژگی های شرکت مورد نظر را مطالعه و بررسی کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید. همچنین در عموم قراردادهای لیزینگ خودرو بندهایی وجود دارد که به هیچ وجه به نفع خریدار نیست و از لحاظ قانونی، حقوق و امکانات زیادی را از خریداران منع می کند. به همین دلیل باید حتماً با دانش کافی به ‌سراغ عقد قرارداد در این باره بروید.

لیزینگ چیست

در علم حسابداری و اقتصاد به مجموعه‌ای از از کارها و فعالیت های اعتباری گفته می شود که بر پایه روش اجاره و درآمد از اجاره بنا شده اند. در قراردادهای لیزینگ، یک طرف مستاجر یا استفاده کننده از تسهیلات و یک طرف مالک وجود دارد. لیزینگ می تواند بین اشخاص حقیقی یا حقوقی منعقد گردد و برای مدتی مالک وسیله، بر اساس قرارداد لیزینگ، اجازه استفاده مستاجر از وسیله را فراهم می کند.

لیزینگ خودرو

شاید فکر کنید لیزینگ در اقتصاد نوین معنا پیدا کرده. اما جالب است بدانید در دوران بسیار قدیم حتی قبل از میلاد مسیح نیز در کتیبه ها آثاری از روشهای اجاره زمین یا ادوات کشاورزی دیده می شود و افرادی بوده‌اند که از طریق اجاره زمین کشاورزی و یا ادوات و وسایل کشاورزی کسب درآمد می نموده اند.

 

تفاوت لیزینگ با فروش اقساطی

به طور خلاصه و ساده اگر بخواهیم بگوییم تفاوت ویژه ای بین فروش اقساطی و لیزینگ وجود ندارد و هردو راه هایی برای خرید آسان و اقساطی هساتد. در اصل بیشتر تفاوت ها مربوط به اختلافات موجود در قرارداد است. برای مثال در لیزینگ شما نیازی به داشتن ضامن ندارید اما در فروش اقساطی لازم است فرد یا افرادی ضامن شما باشند.

لیزینگ یا اقساطی

در اصل در روش لیزینگ شما صاحب محصول نیستید و فقط آن را اجاره کرده اید اما در قرارداد ذکر شده اگر بدون مشکل تمام اقساط اجاره را درست پرداخت کنید محصول در نهایت به مالکیت شما در می آید. در واقع اجاره به شرط تملیک از همین قابلیت گرفته شده است. از طرفی مجموعه های اقساطی معمولاً محدودیت مالی دارند. برای مثال در مورد خرید ماشین شما نمی توانید ماشین های بسیار گرانقیمت را  با روش فروش اقساطی و گرفتن وام تهیه کنید.

اما در روش لیزینگ به دلیل اینکه صرفاً شما اجاره کننده ی آن وسیله هستید و سند تا تمام شدن اقساط به نام شما نمی شود، پس هر وسیله ‌ای با هر قیمتی را می‌توانید به این روش خریداری کنید. جالب است بدانید لیزینگ در معاملات بین دولتها هم بسیار رایج است و اکثر معاملات بسیار بزرگ مانند معاملات هواپیما و کشتی به روش لیزینگ انجام می گیرد.

 

اجاره به شرط تملیک یا لیزینگ؟

یکی از روش های بسیار مرسوم لیزینگ اجاره به شرط تملیک است. این مدل لیزینگ آنقدر معروف است که بسیاری از افراد فکر می کنند در واقع لیزینگ و اجاره به شرط تملیک یکسان است. اما باید بدانید که اجاره به شرط تملیک یکی از روش های مرسوم لیزینگ به حساب می‌آید که به آن لیزینگ مالی یا سرمایه ای هم گفته می شود. اما از آنجایی که اکثر قراردادهای لیزینگ در ایران از همین مدل هستند، طبیعی است که اکثر افراد فکر کنند معنای این دو کلمه یکسان است.

اجاره به شرط تملیک خودرو

 

انواع لیزینگ

اگر از لحاظ حقوقی بخواهیم موضوع لیزینگ را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت انواع مختلفی از لیزینگ وجود دارد. که عبارتند از لیزینگ عملیاتی، لیزینگ مالی یا سرمایه ای و انواع دیگری که از حوصله بحث در این مقاله خارج اند. در روش لیزینگ عملیاتی مدت زمان اجاره کوتاه است و در پایان قرارداد مالکیت دارایی به طرف مقابل داده نمی شود.

انواع لیزینگ خودرو

اما در روش لیزینگ سرمایه دوره اجاره نسبتا طولانی مدت است و ممکن است در انتهای قرارداد مالکیت دارایی به شخص اجاره کننده منتقل شود. پس مهم است که هنگام خرید حواستان باشد که حتماً در قرارداد لیزینگ سرمایه ای یا مالی ذکر شده باشد.

 

لیزینگ خودرو چیست؟

در این روش شرکت لیزینگ خودرو را خریداری کرده و سند به نام همان شرکت است. زمانی که اقساط از پیش تعیین شده در قرارداد به طور کامل پرداخت شد خودرو به مالکیت شما در می آید. تقریبا تمام شرکتهای لیزینگی ایران که در زمینه لیزینگ خودرو فعالیت دارند از روش اجاره به شرط تملیک یا همان لیزینگ سرمایه ای استفاده می کنند. مگر اینکه با برنامه ریزی قبلی به هدف کلاهبرداری و سوء استفاده حقوقی در قرارداد از انواع دیگر لیزینگ نام برده باشند. به همین دلیل هنگام بررسی قرارداد باید با دقت به چنین نکاتی توجه داشته باشید.

 

مزایای خرید لیزینگی ماشین

بدون شک خرید خودرو به صورت لیزینگ مزایای زیادی در پی دارد که در ادامه تنها به بخشی از این موارد اشاره می کنیم:

  • اول از همه اینکه خرید به صورت لیزینگ نیازمند سرمایه ی کمتری به نسبت خرید نقدی است. پس میتوانید با بودجه ای محدود، انتخاب مناسب تر و با کیفیت تری داشته باشید.
  • دوم این که زمانی که تصمیم به خرید خودرو می‌گیرید و اقدام به خرید لیزینگ ماشین می نمایید، در اصل قرارداد منعقد شده است و در شرایطی که قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است، قیمت خودرو مورد نظر شما بیشتر نمی شود و این مزیت بسیار زیادی برای خریدار به حساب می آیدمفهو لیزینگ خودرو
  • سوم این که با توجه به افزایش روز افزون تورم در کشور و کاهش زیاد ارزش پول، ماه به ماه مبلغ اقساط لیزینگ ارزش کمتری به نسبت ماه قبل دارد و پرداخت آن آسان تر است.

برای خرید لیزینگی احتیاج به هیچ ضامنی وجود ندارد و در اصل ضامن شما سند خودروی شماست که در رهن شرکت می ماند تا اقساط به پایان برسد و لازم نیست برای این کار به دنبال ضامن بگردید. چرا که یکی از معضلات و مشکلات هنگام خرید اقساطی و یا گرفتن وام پیدا کردن ضامن مناسب و معتبر است.

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای لیزینگ ‌خودرو این است که پس از عقد قرارداد خودرو به شما تحویل داده می شود و فاصله زمانی قابل توجهی بین زمان عقد قرارداد و زمان تحویل خودرو وجود ندارد.

 

مثال برای مزایای خرید لیزینگ ماشین

برای مثال تصور کنید ۲ سال پیش قیمت یک عدد پراید صفر کیلومتر با شرایط لیزینگ و اقساط حدود ۶۰ میلیون تومان برای شما هزینه در بر داشت. که با پرداخت حدود نیمی از این مبلغ، می توانستید ماشین را دریافت کرده و با حدود ماهیانه 1.5 میلیون تومان اقساط لیزینگ، این ماشین را پرداخت کنید. حالا بعد از 2 سال با توجه به تورم های موجود در ایران هم قیمت خودرو شما حدود دو برابر شده است و هم پرداخت ماهیانه 1.5 میلیون تومان نسبت ۲ سال پیش بسیار ساده تر و ممکن تر شده است و به سادگی با حداقل مبلغ صاحب خودرویی شده بودید که در حال حاضر خرید آن بسیار مشکل شده است.

 

معایب خرید لیزینگی ماشین

لیزینگ خودرو در کنار تمام مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که به آنها اشاره می کنیم:

  • اولین و مهمترین ایرادی که می توان به این روش خرید خودرو گرفت این است که قیمتی که می پردازید با توجه به نرخ سود و کارمزد، قیمت بالاتری به نسبت ارزش واقعی خودرو خواهد بود. البته ناگفته نماند در شرایطی که قیمت خودرو تا این حد نوسان دارد، این این اختلاف قیمت بسیار ناچیز دیده می شود.
  • مورد بعدی اینکه سند خودرو تا مدت زمان اتمام اقساط در رهن شرکت لیزینگ باقی می ماند و موجب می شود در صورت نیاز نتوانید ماشین خودتان را بفروشید.

 

 

لیزینگ ماشین های داخلی و خارجی

فروش اقساطی یا فروش لیزینگ خودرو برای انواع خودروهای داخلی و خارجی ممکن استبعضی از شرکت ها به طور اختصاصی بر روی خودروهای خارجی و پر طرفدار وارداتی و برخی دیگر بر روی خودروهای داخلی و نسبتا ارزان قیمت کار میکنند. اما در مقابل برخی دیگر از شرکت ها به طور کامل لیزینگ خودرو های خارجی و داخلی را باهر قیمت که باشد پوشش می‌دهند تا طیف وسیعی از خریداران را راضی کنند.

       

نوع خودرو و شرایط لیزینگ معمولاً به سیاست‌های شرکت وابسته است و بستگی دارد شرکت از لحاظ بودجه بتواند چه مدل خودروهایی با چه بازه قیمتی را پوشش دهد. به همین دلیل مهم است هنگام انتخاب شرکت لیزینگ، آن مجموعه ای را انتخاب کنید که از لحاظ بودجه توانایی بالایی دارد و به شما امکان انتخاب متنوع در بین خودروهای مختلف داخلی و خارجی را ارائه دهد.

 

قرارداد لیزینگ ماشین

از بین تمامی شرکت هایی که فروش اقساطی خودرو و یا شرایط لیزینگ خودرو را ارائه می دهند، هر کدام با توجه به سیاستهای شرکت مسیر متفاوتی را در عقد قراردادها و شرایط ورود پیش گرفته اند. برخی از این شرکت ها قراردادها و شرایط دشواری پیش روی خریداران می گذارند. در مقابل بعضی دیگر از شرکت ها تا حد امکان شرایط را برای خریداران آسان کرده و متناسب با توانایی خریدار قرارداد را تنظیم می کنند. پس هنگام خرید ماشین لیزینگی، باید بسیار هوشیار باشید تا بتوانید مجموعه ای را انتخاب کنید که بهترین شرایط را متناسب با توانایی شما در پرداخت اقساط ارائه دهد تا هنگام پرداخت اقساط دچار مشکلات حقوقی نشوید.

 

لیزینگ خودرو در تهران

تهران با جمعیت بسیار بالایی که دارد بیش از هر شهر دیگری به عبور و مرور با خودرو و موتورسیکلت احتیاج دارد و به همین دلیل بیشترین میزان خرید و فروش خودرو در ایران، در شهر تهران انجام میگیرد. با این حساب شکی نیست درخواست خرید اقساطی خودرو و لیزینگ خودرو نیز در تهران بیش از هر شهر دیگری احساس شود.

خسروانی خودرو

به همین دلیل شرکت های بسیار زیادی در تهران در زمینه ارائه شرایط اقساطی و لیزینگی خودرو فعالیت دارند که برخی از آنها مشکلات بسیار زیادی از لحاظ حقوقی و ثبت شرکت دارند. با این جساب اگر قصد دارید با یکی از این شرکت ها همکاری نمایید با دقت تمام اعتبارات و مدارک مجموعه ی مورد نظر را ارزیابی نمایید تا موجب پشیمانی نشود.

 

ماشین لیزینگی در شهرستان

با وجود اینکه تمام نمایندگی های مجموعه اتوخسروانی در شهر تهران واقع شده‌اند، اما با این حال این مجموعه هیچ گاه از مشتریان و خریداران شهرستان های دیگر غافل نبوده و تمام  پرسنل این مجموعه تلاش خود را به کار گرفته اند تا مشتریان عزیز در شهرستانهای دیگر با بتوانند از مجموعه اتو‌خسروانی  با خیال آسوده خودروی مورد نظر را انتخاب کرده و با توجه به درآمد و شرایط مالی نحوه پرداخت اقساط را مشخص نماید.


برای مطالعه مطالب بیشتر از لینک های زیر کمک بگیرید:

راهنمای استعلام پلاک ماشین

راهنمای استعلام خلافی خودرو

راهنمای بازیابی رمز کارت سوخت

لیزینگ خودرو چیست؟

مراحل تعویض پلاک

راهنمای گرفتن کارت سوخت المثنی


 

خرید لیزینگی از اتوخسروانی

مجموعه اتوخسروانی به عنوان یکی از شناخته شده ترین مراکز فروش خودرو مفتخر است که در سال های فعالیت خود توانسته با شرایط گوناگون فروش اقساطی یا لیزینگ خودرو در اختیار خریداران قرار دهد. مجموعه اتوخسروانی با … نمایندگی در سطح تهران شامل نمایندگی ….. و ….. و …… توانسته نیاز خرید خودرو تهران و حتی شهرستان های دیگر در سطح کشور را پاسخگو باشد. این مجموعه به کمک نام پرآوازه و سابقه ی طولانی در عرصه ی خودرو توانسته امکان خرید اقساطی و لیزینگی انواع خودروهای داخلی و خارجی در هر بازه ی قیمتی را برای خریداران فراهم سازد. تا طیف وسیعی از مشتریان با بودجه های مختلف بتوانند اتوخسروانی را به ‌عنوان بهترین و معتبرترین مرکز عرضه خودرو با شرایط نقد و لیزینگ انتخاب نمایند. همچنین این مجموعه همیشه سعی کرده شرایط فروش اقساطی و لیزینگی را متناسب با توانایی خریداران و بودجه مشتری تعیین کند. همچنین سعی شده در قراردادها به صورتی باشد که زیان و سوء استفاده حقوقی از خریداران اتفاق نیفتد و مطمئن ترین و امن ترین شرایط  لیزینگ خودرو برای مشتریان مهیا باشد.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو