خودروهای میلیاردی از سال 1400 مشمول مالیات می شوند

مالیات خودرو در همه ی کشورهای جهان وجود دارد و کشوری نیست که بابت خرید خودرو مالیات مستقیم و یا غیر مستقیم دریافت نکند. امروزه خودروهای گران قیمت، نوعی از آثار هنری در ایران و سایر کشورها محسوب می شود. برخی از خودروهای بسیار لوکس و شیک که در ایران با توجه به محدودیت های وارداتی گسترده، قیمت های گرافی دارند. جذاب بودن این ماشینها، برای همه حیرت انگیز است. این خودروها بسیار کم و نادر هستند و ممکن است کسی تا به حال در طول عمر خود، یکی از آنها را از فاصله ی نزدیک مشاهده نکرده باشد. امکانات زیاد در کنار قدرت موتور و سرعت بالا از این خودروها شاهکارهای بی نظیر ساخته است.

هزینه ی مالیات خودروهای بالای یک میلیارد

با توجه به رای نمایندگان مجلس در اسفندماه 1399 به اخذ مالیات از خودروهای بالای یک میلیارد تومان، از سال 1400 مکانیزم و ساز و کار دریافت الیات از خودروهای میلیاردی برای اولین بار در تاریخ ایران آغاز خواهد شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مربوط به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه که مربوط به اخذ مالیات از خودروها بوده را بررسی و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس این بند از قانون،تمامی مالکان حقیقی یا حقوقی انواع خودروها شامل سواری و وانت دو کابین که دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از ده میلیارد ( ۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۱۰ ) ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو می باشند:

۱ – 1% تا مبلغ 1/5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1 میلیارد تومان

۲- 2% تا مبلغ 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1/5 میلیارد تومان

۳ – 3% تا مبلغ 4/5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان

4- 4% نسبت به مازاد 4/5 میلیارد تومان

ماخذ محاسبه مالیات خودرو  قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام می شود. برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان امور مالیاتی تولید و یا وارد می شوند، بلافاصله توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.

این سازمان امور مالیاتی کشور موظف است نسبت به تعیین دارایی های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند مالیات سالانه خودروهای خود یا افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند. ثبت نقل و انتقال خودرو هایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

متخلف از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد. آیین نامه اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران می رسد.

برداشت ما این است که پرداخت این پول برای افراد ثروتمند، مشکل چندانی به وجود نمی آورد و به راحتی این هزینه را می پردازند. اما برای برخی افرادی که زندگی متوسط رو به بالایی دارند، کمی موثیر است و باعث می شود، در انتخاب های خود دقت بیشتری کنند. این قانون به تازگی مورد بازبینی و تغییرات قرار گرفته و کمیسیون تلفیق مجلس، برای انواع خودروهایی که شماره انتظامی شخصی دارند و نرخ آنها یک میلیارد تومان یا بیشتر از آن هست، را ملزم به دادن مالیات می داند.

نکته نگران کننده اخذ مالیات به همراه ادامه ممنوعیت واردات خودرو است که بعضی از تحلیل گران بر این باورند که این طرح زیرساختی برای گشایش واردات خودرو خواهد بود.


 

مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

استعلام خلافی خودرو

طرح زوج و فرد در کرج

ارزان ماشین های وارداتی غیرچینی در ایران

ارزان ترین خودروهای کروک

لیزینگ خودرو چیست؟

قوانین راهنمایی و رانندگی در کشورهای مختلف


این طرح از کجا شروع شد؟

این طرح ابتدا در زمستان 1398 مورد بحث قرار گرفت و تا پیش از آن مالیاتی که برای خرید و فروش خودروی صفر کیلومتر در زمان معامله ی خودرو، پرداخت می شد، به میزان یک در صد بود، اما در اقدامی ناگهانی و افزایش ارز، نمایندگان مجلس رقم مالیات مربوط به خرید و فروش خودروهای وارداتی را در سال ۱۳۹۹ به میزان های متفاوتی افزایش داده اند که این افزایش عبارت است از: خودروهای یک تا یک و نیم میلیارد تومان، نیم درصد، یک و نیم تا سه میلیارد تومان، یک درصد و سه میلیارد تومان به بالا، یک و نیم درصد است.

یعنی مالیان های جدید عبارتند از: خودروهای یک تا یک و نیم میلیارد تومان 1.5 درصد، یک و نیم تا سه میلیارد تومان، 2 درصد و سه میلیارد تومان به بالا، 2.5 درصد است. البته بنا بر گفته ی رئیس کل سازمان امور مالیاتی، نرخ مالیات خودروهای وارداتی، لوکس و گران را 8 در صد ارزش گمرکی دانست. ایشان با اعلام اینکه میزان دریافت مالیات بر ارزش افزوده گفت : مالیات بر ارزش افزوده در قیمت تمام شده ی خودرو لحاظ می شود. یعنی هر قیمتی که تعیین شده باشد، مالیات از آن اخذ می شود. ایشان در ادامه افزود: سازمان امور مالیاتی هیچ گونه دخالتی در قیمت گذاری خودرو ندارد.

البته در طرح جدید سازمان امور مالیاتی موظف است ارزش دارایی ها را تا پایان خرداد 1400 تعیین کند.

 

 

مالیات خودروهای کارکرده

برای خودروهایی که بین یک تا شش سال کار کرده اند، هر ساله از قیمت اعلامی دارایی ده در صد کاسته میشود. ولی برای خودروهایی با عمر بیش از شش سال، اعلامی دارایی که به عنوان مالیات خودرو اخذ میشود، ۴۰٪ است. بر اساس تبصره ی (1) ماده (30) قانون، مالیاتی که برای تولید داخل است، به میزان یک در صد (1٪) و وارداتی دو درصد (2٪) در سال ۱۳۹۹ است.

 

مالیات خودروها چگونه اخذ می شود؟

حال اگر این سوال پیش بیاید که مالیات خرید و فروش خودرو چگونه باید پرداخت شود، باید گفت که پرداخت مالیات این خودروها در پروسه ی ثبت سند دفتر خانه یا نقل وانتقال در مراکز تعویض پلاک انجام خواهد شد و این کار اجباری است. مثلا مالیاتی که برای خودروی صفر یک میلیاردی در نظر گرفته شده است، 15 میلیون تومان است که این قیمت خود، با برخی از خودروهای موجود در بازار کشورمان، برابر است. از سوی دیگر هم که به این قضیه نگاه کنیم، گرفتن این مالیات سنگین در شرایطی انجام میشود که خریداران این خودروهای وارداتی تعرفه ی گمرکی بسیار سنگینی را برای استفاده از خودروی خود پرداخت کرده اند.

همچنین افزایش این معیار مالیاتی میتواند منجر به رکورد گرانی و تورمی شدید در بازار خودروهای وارداتی شود. از طرفی به دلایل زیادی از جمله افزایش قیمت ارز و افزایش تقاضای خرید خودرو، قیمت خودروهای زیادی در حال حاضر بالاتر از یک میلیارد است. از جمله این خودروها می توان به آزرا و سورنتو که خودروهای معمولی در بازار جهانی محسوب می شوند اشاره نمود که در ایران قیمت بالای یک میلیارد تومان پیدا کرده اند.


راهنمای ورود به سایر صفحات سایت اتوخسروانی:

اصلی سایت:

کلیک کنید

خرید اقساطی:

کلیک کنید

خرید نقدی:

کلیک کنید


 

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو