طرح زوج و فرد کرج

در آستانه ی سال جدید، با شلوغی و ترافیک های مضاعف مواجه می شویم. به این سبب ایجاد نظم و آرامش در هر شهر، امری مهم است. شهر کرج از حدود چهار دهه ی پیش به واسطه ی مهاجرت های زیاد، بر وسعت وتراکم جمعیتش افزوده شده. این شهر بعد از تهران دومین شهر مهاجر پذیر و دومین کلانشهر ایران است. جالب است بدانید کرج نیز به عنوان چهارمین شهر پرجمعیت ایران و بیست و یکمین شهر پرجمیت خاورمیانه شناخته شده است. این امر باعث شلوغی ها، ازدحام ترافیکی و سخت شدن رفت و آمد شده است. مسئله ی نگران کننده ای که در این میان وجود دارد، تشدید آلودگی هوا است. این روزها آلودگی هوا در کرج وکلان شهر های دیگر کاملا ملموس است. قطعا آسیب های ناشی از آن، همه ی موجودات زنده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محدوده ی طرح زوج و فرد کرج

به این سبب، در هسته ی مرکزی شهر کرج، اجرای طرح زوج و فرد تا حدودی باعث کاهش آلودگی هوا و روان سازی ترافیک خواهد شد. حدود 4 سال است که ماه آخر سال طرح زوج و فرد در بخش مرکزی شهر کرج اجرا می شود. طرح زوج و فرد در شهر کرج، ( از شمال، بلوار کاج و بلوار شهید مطهری) (از جنوب، بلوار قدس، بلوار بلال، و دانش آموز) (از غرب، بلوار جمهوری اسلامی وبلوار علامه جعفری) ( و از شرق، شامل بلوار شورا و بلوار شهید چمران) می شود.

اما امسال به دلیل آلودگی شدید هوا در این شهر، مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج، جلسه ای ترتیب داد. در این جلسه تیمی تشکیل شده از کارشناسان و مشاوران حوزه های مختلفی چون راه و شهر سازی، حمل و نقل، پلیس و شهردار حضور داشتند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که امسال مدت زمان اجرای طرح را طولانی تر نموده و دو ماه اجرا شود و همچنین دوربین های کنترل ترافیک نیز امسال برای اولین بار در این مورد به کار خواهند آمد. ایشان از کمبود امکانات راهنمایی و رانندگی برای دائمی شدن این طرح خبر داد.

آیا طرح زوج و فرد کرج دائمی می شود؟

این مسئول خاطر نشان کرد که برای رهایی از این وضعیت، راهی جز دائمی کردن طرح زوج و فرد، در هسته ی مرکزی در شهر را ندارند. ایشان برای حل این مشکل خواستار کمک از شهرداری شد. وی در پایان به نقاط پرترافیک این شهر اشاره کرد. این نقاط شامل (فلکه ی اول رجایی تا خیابان نهم) (خیابان شهید بهشتی تا چهار راه طالقانی) و (هفت تیر تا آزادگان) است. حاجی جعفری، مدیر مرکز کنترل ترافیک کرج، خواهان رعایت کردن رفت و آمد با خودرو، در اوایل صبح و اواخر روز در این نقاط شد. طرح زوج و فرد در بهمن و اسفند سال گذشته، در برخی از نقاط شلوغ و پرتردد شهر کرج اجرا شد، که نتیجه ی آن کاهش ۴۰ درصدی ترافیک و کم شدن آلودگی هوا بود.


مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

استعلام خلافی

راه‌های کاهش آلودگی هوا

مالیات خودروهای میلیاردی از سال 1400

بازیابی رمز کارت سوخت

راهنمای گرفتن کارت سوخت المثنی


برای این که دائمی کردن این طرح، با موفقیت روبرو شود، باید زمینه ی تقویت سیستم حمل و نقل فراهم شود. لازم به ذکر است که تردد خودروهای نظامی و انتظامی، هلال احمر، امدادی، سرویس مدارس، وحمل و نقل عمومی شامل حال این طرح (زوج و فرد) نمی شوند. در طرح مذکور خودروهایی که پلاک فرد دارند، ۱۲ روز و خودروهایی که پلاک زوج دارند، نیز ۱۲ روز امکان تردد در این محدوده را دارند.

 

ساعت طرح زوج و فرد کرج

ساعت اعلام شده برای اجرای این طرح ۱۷:۳۰ و ساعت پایان آن ۲۱:۳۰ اعلام شده است. رئیس پلیس راهور کرج خاطر نشان کرد، اگر روند آلودگی در این کلانشهر ادامه دار شود، طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا میشود. این طرح همه ساله در ایام پایانی سال و نوروز در هسته ی مرکزی این شهر برگزار می شود. اما اجرای آن در طول سال باید بر اساس نظر شورای ترافیک و استانداری استان مورد قبول واقع شود. یکی از معایب اجرای طرح زوج و فرد در کرج افزایش تردد موتور سیکلت ها است.

این خود معضل بزرگی در حوزه ی راهنمایی و رانندگی به وجود آورد. زیرا دلیل بسیاری از تصادف ها همین موتور سوارها بوده و در کنار آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بسیاری معضلات دیگر به وجود می آورند. ولی بی شک اجرای این طرح، مزیت های خوبی هم دارد. یکی از مهمترین آنها، استفاده کردن شهروندان، از حمل ونقل عمومی خواهد بود و این انگیزه ی مسئولان را برای تقویت این سیستم (حمل و نقل عمومی) بالا خواهد برد.

جریمه ی طرح زوج و فرد

شاید این سوال برای برخی افراد پیش آمده که چگونه رانندگان متخلف به خاطر رعایت نکردن طرح زوج وفرد جریمه می شوند؟ در جواب باید بگویم گه شهرداری کرج با دوربین های هوشمندی که نصب کرده، محدوده ی طرح را، باهمکاری پلیس راهور رصد خواهد کرد. جریمه ای که برای خودروها در صورت ورود غیر مجاز به محدوده ی زوج و فرد در نظر گرفته شده، ۲۰ هزار تومان است. البته این مبلغ جریمه برای یک بار در روز نیست، و این بدین معنی است که این خودروها از مقابل هردوربینی که عبور کنند، ۲۰۰۰۰ تومان جریمه می شوند.

البته جریمه ی دیر کرد پرداخت عوارض به صورت یک ماهه است که پیش از اعمال جریمه بابت تردد غیر مجاز، به صاحب خودرو اعلام خواهد شد. مالک خودرو باید قبل از یک ماه نسبت به شارژ حساب و پرداخت عوارض تردد اقدام نماید. ولی در صورت عدم پرداخت در این زمان، حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد به جریمه اضافه خواهد شد.


راهنمای ورود به سایر صفحات سایت اتوخسروانی:

اصلی سایت

خرید اقساطی

خرید نقدی


 

مقالات مرتبط

  • کرجی 02 . 04 . 2020

    اخه کدوم زیر ساخت اماده کردید که زوج و فرد گذاشتید . اگر میبینید تهران زوج و فرد هست ، برای اینه که حمل و نقل شهری قوی داره ! هر سه دقیقه یه بار اتوبوس بی ارتی رد مبشه ! مترو داره ! تاکسی داره !
    کرج چی داره ؟ از میدون توحید تا محمد اباد فقط نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه تو ایستگاهی !!
    این مسخره بازی ها رو جمع کنید مردم به اندازه کافی براشون بحران درست کردید …..

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو