تیبا بخریم یا پراید؟؟مقایسه جامع تیبا و پراید

پراید و تیبا خودروهای شناخته شده و پر فروشی هستند که بعلت قیمت پایین و صرفه اقتصادی، محبوبیت بسیاری در نزد خریداران خودرو دارند. از لحاظ سنی پراید قدیمی تر از تیبا محسوب می شود ولی تیبا نیز با امکاناتی که دارد جای خود را در بین خانواده های ایرانی به خوبی باز کرده است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه پراید و تیبا بپردازیم و امکانات مختلف هرکدام را بررسی کنیم. اگر شما نیز برای انتخاب خودروی خود بر سر دوراهی قرار دارید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

تفاوت پراید و تیبا

خودروی پراید در اواسط دهه هفتاد شمسی وارد بازار خودروی ایران شد. در آن سالها استانداردهای خودرو سازی به شکل امروزی پیشرفته نبود و پراید یک خودروی مناسب برای خانواده ها محسوب میشد. به علاوه پراید از خودروهای معمول آن زمان مانند پیکان ظاهر مناسبتری داشت. همه این عوامل در کنار قیمت نسبتا ارزان پراید باعث شد که پراید در همان روزهای نخستین فروش بالایی را تجربه کند. به تدریج صنعت خودروسازی و ایمنی خودرو فوق العاده پیشرفته شد و گروه سایپا نیز در با هدف بهبود امکانات خودروهای خود از تیبا رونمایی کرد.

خودروی تیبا برای اولین بار در سال 1388 روانه بازار شد. هدف سایپا از تولید تیبا این بود که به تدریج پراید را از بازار حذف کند و تیبا را جایگزین آن کند. مدتی قبل نیز بحث ممنوع الخروج شدن پراید از شهرها مطرح شد و قرار بر این بود که از پراید تنها از کارهای روزمره داخل شهری استفاده شود. اما هنوز این دو خودرو رقیب جدی یکدیگر در داخل و خارج شهرها هستند. کسانی که قصد خرید این خودروها را دارند باید به دقت تفاوت پراید و تیبا را بررسی کنند تا بهترین خرید را داشته باشند. در ادامه مهترین تفاوت پراید و تیبا را بررسی خواهیم کرد.

پراید یا تیبا

تفاوت موتور پراید و تیبا

شاید تفاوت موتور پراید و تیبا چندان زیاد نباشد اما همین تفاوت های اندک نیز تغییراتی در کارکرد این خودروها دارد. خودروی پراید دارای موتوری با 8 سوپاپ و حجم cc 1300 می باشد که قادر است قدرتی برابر 71 اسب بخار به همراه گشتاور 108 نیوتنی را برای شما به همراه داشته باشد. مصرف سوخت این خودرو 6.8 لیتر بنزین در صدکیلومتر است که تا حدودی مقرون به صرفه به نظر می رسد. خودروی پراید به مصرف سوخت پایین خود معروف است که البته با استانداردهای جهانی این مقدار سوخت برای یک خودروی با قدرت تنها 71 اسب بخار چندان پایین محسوب نمیشود. همچنین پراید با استفاده از گیربکس 5 سرعته دستی قادر است تا در مدت 15 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.


مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

ارزان ترین خودروهای وارداتی غیرچینی

کم مصرف ترین خودروهای داخلی

پراید 2019 | کیا سید

سایپا کوییک اس ( Quick S )

سایپا شاهین و آریا


در تیبا اما قضیه کمی متفاوت است. این خودرو نیز از یک موتور 8 سوپاپه بهره میبرد اما قادر است تا قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن بر متر را تولید کند. البته موتور تیبا کمی به روغن های مورد استفاده حساس است و درصورتی که از روغن های مرغوب برای موتور تیبا استفاده نشود ممکن است از موتور صداهای غیر عادی شنیده شود. گیربکس 5 سرعته دستی تیبا در مدت زمان 13.5 ثانیه سرعت شما را به صد کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت تیبا نیز 200 کیلومتر بر ساعت است. از این لحاظ فعلا تیبا خودروی بهتری به نظر می رسد اما صبر کنید. هنوز موارد دیگری نیز برای مقایسه وجود دارد.

مقایسه آپشن های پراید و تیبا

امکانات پراید

در پرایدهای جدیدتر مانند پراید 132 میتوان گفت که ظاهر خودرو کمی بهبود یافته است. گروه سایپا سعی کرده است با اضافه کردن چراغ های مه شکن با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم ترمز ضد قفل، کیسه هوا، فرمان هیدرولیک و شیشه بالابر برقی تا حدی شکل و شمایل پراید را امروزی کند البته هنوز ظاهر کلی پراید تغییر نکرده و در نگاه اول مهمترین تفاوت پراید 132 نسبت به مدل های قبلی این است که سپر خودرو با بدنه همرنگ شده یا چراغ راهنما از روی سپر به کنار چراغ جلو تغییر مکان یافته است. فضای صندلی های جلو در پراید کمی بیشتر شده است اما به همان نسبت صندلی های عقب خودرو با کمبود فضا مواجه هستند.

پراید و تیبا

 

امکانات تیبا

بدنه تیبا از نمای روبرو دارای یک جلوپنجره کوچک با چراغ های دایره ای و انحنای مختصری روی بدنه است که چندان جذاب به نظر نمی رسد. چراغ های جلو و عقب تیبا نیز مه شکن هستند و میتوانند تاحدودی سوانح رانندگی را کاهش دهند. علاوه بر این تیبا از چراغ هشدار عیب یاب موتور بهره میبرد و صندلی راننده و پدال ترمز آن قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. بقیه آپشن های تیبا از جمله سیستم ترمز ضد قفل، کیسه هوا، فرمان هیدرولیک و شیشه بالابر برقی همانند پراید است. البته در حالت سفارشی امکان اضافه کردن شیشه های بالابر عقب تیبا نیز وجود دارد. به این ترتیب در زمینه مقایسه امکانات نیز میتوان گفت که اماکانات تیبا کمی بهتر از پراید است. مخصوصا که تیبا از یک سیستم تهویه مطبوع بهره میبرد که در سربالایی ها و فصول گرم میتوانید روی آن حساب کنید.

پراید یا تیبا

معایب تیبا

در هنگام مقایسه پراید و تیبا برخی از خریداران پراید، استهلاک تیبا را از پراید بیشتر می دانند و این موضوع در کنار سوخت کمتر پراید میتواند همچنان یکی از دلایل مهم برای انتخاب پراید تلقی شود. البته همانطور که گفته شد تفاوت میزان سوخت تیبا و پراید اندک است و در عوض قدرت موتور تیبا نیز بیشتر از پراید می باشد.

بالاخره پراید بخرم یا تیبا

پراید و تیبا

همانطور که گفته شد موتور تیبا کمی از پراید قدرتمند تر است و همین مسئله میتواند مهمترین برتری تیبا محسوب شود. همچنین امکانات تیبا کمی از پراید بیشتر است. پس اگر با ظاهر تیبا مشکلی نداشته باشید میتوان گفت در بقیه موارد تیبا برتری محسوسی نسبت به پراید دارد. اما قیمت خودرو همواره یکی از معیار های مهم برای انتخاب خودرو بوده است. در هنگام مقایسه پراید و تیبا نیز بیان تفاوت قیمت آنها لازم به نظر می رسد. تیبا در بازار امروز حدود 10 میلیون تومان گران تر از پراید است. بنابراین اگر با اختلاف 10 میلیون تومانی قیمت مشکلی ندارید پیشنهاد می شود که تیبا را در اولویت قرار دهید. اما حتما به این موضوع توجه کنید که آیا واقعا تفاوت هایی که بیان شد به 10 میلیون می ارزد یا نه؟؟؟؟؟

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو