چه زمانی باید لنت ترمز خود را تعویض کنیم + آموزش تعویض لنت ترمز

تعویض لنت ترمز

تعویض لنت و حاشیه ها و دغدغه های آن… لنت های ترمز از جمله مواد مصرفی خودرو هستند که به ناچار باید هر هر چند وقت یکبار تعویض شوند. اینکه هر لنت چقدر دوام می آورد و چند وقت یکبار باید لنت را عوض کرد، بسیار به نوع عملکرد راننده و نوع استفاده از سیستم ترمز خودرو وابسته است. برای مثال افرادی که با سرعت و شتاب زیاد حرکت می‌کنند و ترمزهای ناگهانی زیادی می زنند، این افراد مصرف لنت بسیار بالاتری به نسبت افرادی دارند که در مسیر های صاف با سرعت های آرام حرکت می کنند و ترمزهای ناگهانی کمی می زنند.

پس نمی توان گفت زمان تعویض دقیق چند وقت یک بار و یا چند کیلومتر یک بار است. اما خودروها با استفاده از چراغی به نام چراغ لنت زمان تعویض لنتشان را مشخص می کند. این چراغ به صورت یک سنسور الکتریکی بسیار ساده است که در لنت وجود دارد و با یک سیم به سیستم برق خودرو متصل می شود.

این سنسور به این صورت کار میکند که هر وقت لنت خورده شود، این سنسور با بدنه فلزی دیسک تماس پیدا می‌کند و منجر به روشن شدن چراغ لنت می شود. اما در برخی خودروها این آپشن وجود ندارد و از صدای ناهنجار هنگام ترمز کردن به سادگی می‌ توان متوجه شد که زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است.

لنت چرخ های جلو و چرخ های عقب

لنت های جلو به نسبت لنت های عقب بسیار سریعتر مستهلک می شوند و لازم نیست هر بار که لنت های جلو را عوض می کنید به سراغ تعویض لنت های عقب نیز برویم. اما می توان به طور میانگین گفت هر دو بار که لنت های جلو را عوض کنید یک بار لازم است لنت های عقب را نیز تعویض نمایید.

سیستم ترمز خودروهای مختلف بسیار با هم متفاوت است و نمی توان گفت که همه خودروها به سادگی امکان تعویض لنت را دارند. اما در اکثر خودروها به خصوص خودروهای سایپا و ایران خودرو بسیار ساده می توانید خودتان لنت ها را تعویض کنید. به خصوص اگر ترمزهای شما از نوع دیسکی باشد انجام این کار بسیار ساده است.

 

تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز

مهمترین راهی که می توان به از بین رفتن لنت‌های ترمزتان اشاره کند صدای ناهنجار کشیده شدن فلز هنگام ترمز کردن است. که نشانه‌ای از اتمام لنت دارد و به شما یادآور می‌شود که سریعاً باید اقدام به تعویض لنت های خودنمایید. بسیاری افراد ترجیح می‌دهند که این کار را به یک تعمیرکار بسپارند و خود را درگیر انجام تعویض لنت در منزل نکنند. اما در عوض عده‌ای به دلایل زیادی مانند هزینه تصمیم می گیرند که خودشان عمل تعویض لنت را انجام دهند.

اینکه تا چه اندازه انجام این کار آسان و یا سخت است بسیار به نوع خودرو و نوع سیستم ترمز خودرو بستگی دارد و برخی خودروها آنقدر از سیستم ترمز پیچیده‌ای بهره می برند که به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود اگر در این زمینه متخصص نیستید به سراغ تعویض لنت این دست خودروها بروید.


مطالب زیر را از دست ندهید:

انواع روغن موتور

چگونه پیچ لاستیک را باز کنیم

نکات شستشوی ماشین در منزل

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

تشخیص کارکرد واقعی ماشین

دلایل بالا رفتن آمپر

مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن در لاستیک


اما برخی خودروها مانند پراید، تیبا، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو پارس و بسیاری دیگر از خودروهای موجود در ایران از سیستم ترمز ساده و نه چندان پیچیده ای بهره می برد که به سادگی می‌توانید اقدام به تعویض لنت در این خودروها نمایید. اگر سیستم ترمز خودرو شما از نوع دیسکی باشد انجام این کار بسیار ساده تر از تعویض لنت ترمزهای کاسه ای است.

تعویض لنت ترمز دیسکی

در حال حاضر تمام خودروها برای چرخ های جلو از ترمز دیسکی بهره می برند و استفاده از ترمز ترمز کاسه ای به چرخ های عقب محدود می شود. پس می‌توان گفت همه خودروها در چرخهای جلو از سیستم دیسکی بهره می برند. برای تعویض لنت های ترمز های دیسکی لازم است چرخ را باز کنید. پس از باز نمودن چرخ سیستم ترمز را به وضوح مشاهده خواهید نمود.

هر خودرویی برای نگهداشتن لنت ها در سر جای خودشان از سیستم متفاوتی بهره می برد. برای مثال پراید از دو عدد پین و دو عدد فنر که درون پین ها قرار می گیرند، لنت ها را بر سر جای خود نگه می‌دارد و یا پژو از یک درپوش فلزی و دو عدد پین برای این کار استفاده می‌کند.

 

تعویض لنت ترمز

پس لازم است پس از باز کردن چرخ به آزاد نمودن لنت ها وابسته به نوع خودرو اقدام نماید. پس از اینکه لنت ها را آزاد نمودید لنت های قدیمی به سادگی از جای خارج می شود و با همان ترتیب قبلی لنت های جدید را کار گذاشته و پین و فنر های لازم را در جای خود قرار میدهیم. از سفت شدن جایگاه لنت ها مطمئن شده و سپس چرخ را در سر جایش قرار می دهیم.

هر دو چرخ جلو به همین صورت انجام می شود بعد از انجام این کار چند بار باید ترمز بگیرید تا از پر شدن روغن ترمز در مسیر های لازم مطمئن شویم تا خدای ناکرده اتفاقی برای شما پیش نیاید. تعویض لنت ترمزهای دیسکی به همین سادگی انجام می پذیرد.

تعویض لنت ترمز کاسه ای

در مورد چرخ های کاسه ای که در برخی خودروها مانند پراید در چرخ های عقب از این سیستم استفاده می شود، کار کمی سخت تر است. اما با این حال همچنان کار چندان سختی نیست. برای تعویض لنت ترمزهای کاسه ای همچون تعویض لنت های ترمز های دیسکی اولین قدم باز کردن چرخ هاست.

پس از باز کردن چرخ ها برعکس چرخ های دیسکی با سیستم ترمز خودرو مواجه نمی شوید و یک کاسه در مقابل شما قرار دارد. اولین قدم خارج کردن این کاسه می باشد که در هر خودرویی به نوع متفاوتی انجام می پذیرد. پس از خارج ساختن کاسه سیستم ترمز را مشاهده می نمایید.

 

تعویض لنت ترمز

همچون لنت های جلو لنت های عقب نیز از سیستم هایی متشکل از فنر و پین ها بر سر جای خود ثابت شده اند. پس لازم است با خارج کردن این پین و فنر ها لنت ها را آزاد کنیم. پس از آزاد کردن لنت ها به سادگی میتوانید لنت های جدید را جایگزین و پین و فنر ها را در جای خود قرار دهید.

در برخی خودروها آنقدر این فنرها سفت در جای خود قرار گرفته اند که به ابزار مخصوصی برای خارج ساختن آنها نیاز است. به همین دلیل شاید تعویض ‌لنت ترمزهای عقب و کاسه ای به سادگی ترمزهای دیسکی نباشد. اگر خودرو شما از سیستم ساده‌ای مانند پراید استفاده می کند انجام این کار بسیار ساده است و چالش چندانی پیش روی شما نخواهد گذاشت.


راهنمای دسترسی به صفحات اصلی سایت

صفحه اصلی سایت

خرید خودروی اقساطی

قیمت خودرو


 

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو