موتور TU5 ، درباره ی محبوب ترین موتور ایران بیشتر بدانید

موتور TU5

موتور ۲۰۶ تیپ ۵ با کد tu۵ بدون شک معروف ترین و شناخته شده ترین موتور مورد استفاده در خودرو های ایرانی محسوب می شود. این موتور در خودروهای زیادی از جمله پژو ۲۰۶، پژو 405SLX، پژو پارس و حتی دانگ فنگ h۳۰ کراس مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف زیاد از این موتور آن را تا این اندازه معروف و شناخته شده کرده است. در ادامه به بررسی تولید این موتور پرطرفدار و جزئیات آن خواهیم پرداخت:

موتور TU5 از سری موتور های tu ساخت شرکت سیتروئن و پژو می باشد. سری موتور های TU تشکیل شده از TU2 ,TU3 ,TU5 ,TUD ,TUX و برخی انواع دیگر هستند. که هر کدام مشخصات متفاوتی دارند. اما سیستم اصلی ساختار آن ها یکسان است و به همین دلیل از نام یکسانی استفاده می کنند. در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار سری موتور های TU توسط کمپانی سیتروئن اختراع و عرضه شدند. اما هیچ یک از آنها به اندازه TU5 معروف و پرطرفدار نبود. از جمله خودروهایی که در آنها از سری موتورهای TU استفاده شده است می توان به سیتروئن AX ، سیتروئن C2 ، سیتروئن C3 ، سیتروئن BX و برخی نمونه های دیگر سیتروئن و همچنین پژو ۱۰۶ ، پژو ۲۰۵ ، پژو ۲۰۶ ، پژو ۲۰۷ ، پژو ۳۰۱ و پژو ۳۰۶ اشاره نمود.

 

موتور TU5

موتور TU5 در ایران

همانطور که گفته شد TU5 شناخته شده ترین مدل از سری موتورهای تی یو  به حساب می آید. که در ایران برای اولین بار با خودروی پژو ۲۰۶ شناخته شد. اما بعدها ایران خودرو تصمیم گرفت خودروهای بسیاری از جمله ۴۰۵ ،پارس، رانا، ۲۰۶ صندوقدار، پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۷ صندوقدار همچنین دانگ فنگ h۳۰ کراس را به این موتور مجهز نمایند. از جمله دلایل محبوبیت این موتور می توان به مصرف پایین و آلایندگی کم آن در برابر شتاب و سرعت قابل قبول و چالاکی بالای  این موتور اشاره کرد.


مطالب زیر را از دست ندهید:

موتور TU5 بهتر است یا موتور EF7 ؟

معرفی گیربکس CVT

موتورهای ایران خودرو

انواع مدل های پژو

ECU چیست؟


موتور tu۵ یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۵۸۷ سی سی می باشد که در دو مدل ۸ سوپاپ و ۱۶ سوپاپ تا به حال تولید شده اند. در حال حاضر نمونه ۸ سوپاپ ایران موتور دیگر مورد استفاده نیست و فقط نمونه ۱۶ سوپاپ آن وجود دارد. این موتور ۱۶ سوپاپ می تواند ۱۰۹ اسب بخار قدرت به ارمغان می آورد. که هر چند عدد بزرگ و فوق العاده ای نیست اما برای یک خودرو با استفاده های شهری کاملاً کافی و مناسب به نظر می رسد.

 

موتور تی یو 5

استفاده از موتور TU5 در خودروهای دیگر

شاید استفاده از موتور یک خودرو در خودروی دیگر چندان کار صحیحی به نظر نرسد. اما باید گفت TU5 با قرار گرفتن روی اکثر خودروها توانست مخاطبان را راضی نگه دارد. از جمله آنها می توان به پژو پارس ال ایکس اشاره نمود که طرفداران بسیار زیاد تری به نسبت پژو پارس معمولی دارد. همچنین پژو ۴۰۵ اس ال ایکس موتور ۲۰۶ بهره می برد و نسبت به ۴۰۵ معمولی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. همچنین خودروی بسیار محبوب دانگ فنگ h۳۰ کراس که جزء پرفروش ترین خودروهای چینی ایران در سالهای گذشته شده است، از این موتور بهره می برد. حتی خریداران از هماهنگی این موتور با جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته دانگ فنگ اچ سی کراس نیز راضی هستند.

مصرف بنزین موتور بسته به خودرویی که روی آن قرار می گیرد با توجه به وزن سیستم انژکتور، نوع جعبه دنده، نوع ECU و بسیاری موارد دیگر متغیر است. اما بر روی پژو ۲۰۶ در بهینه ترین حالت با مصرف حدود 6.5 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر جزء بهینه ترین و کم مصرف ترین موتورهای موجود در بازار ایران به حساب می آید. با توجه به نوع خودرو و وابسته به تمام مواردی که در بالا ذکر شد بسیار متفاوت است. اما در ۲۰۶ با شرایط بهینه و بهترین حالت می تواند شتاب 10.5 ثانیه ای را به ارمغان آورد.

موتور تی یو 5

 

مشخصات کامل موتور تی یو 5

در مجموع می‌توان گفت موتور تی یو ۵ یک موتور چهار سیلندر کوچک با 1587 سی سی حجم می باشد. که با توجه به قدرت مناسب در کنار مصرف بهینه ی بنزین و همچنین استهلاک بسیار کم و هزینه های پایین نگه داری، جز بهترین موتورهای موجود در ایران است. که با قرار گرفتن روی هر بدنه ای و در کنار هر نوع جعبه دنده ای توانسته خریداران را کاملا راضی نگه دارد.

موتور TU5در ادامه به مشخصات جزئی این موتور می پردازیم:

*حجم موتور 1587 سی‌سی

* تعداد سیلندر 4

* نسبت تراكم 10.5

* قدرت موتور 110 اسب بخار در 5800 rpm

* حداكثر گشتاور142نیوتن متر در 4000 rpm

* سیستم انژكتوری چند نقطه‌ای با پاشش الكترونیكی

* نوع سوخت بنزین با اكتان 95

* تعداد سوپاپ 16

* سیستم احتراق احتراق داخلی (جرقه‌ای)

* استاندارد حد آلایندگی Euro III

* سیستم سوخت: انژكتوری

* حداكثر سرعت 190 km/h

* شتاب صفرتا 100كیلومتر: 11 ثانیه در خودرو پژو 206 با وزن‌ 2504 Kg


راهنمای اطلاع از قیمت خودرو:

قیمت i20

قیمت النترا

قیمت گرنجور

قیمت اسپورتیج

قیمت سوناتا هیبرید

قیمت سراتو مونتاژ

قیمت مزدا 3 جدید صندوقدار


 

 

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو