نحوه بررسی و تنظیم فشار باد لاستیک اتومبیل

چطور باد لاستیک را تنظیم کنیم

تنظیم مناسب فشار باد لاستیک‌ها یکی از راه‌های کمک به حفظ ایمنی خودروی شماست. فشار پایین تایر منجر به سایش بیش از حد و افزایش مصرف بنزین می‌شود و همچنین خطر تصادف و ترکیدن لاستیک را به شدت بالا می‌برد. بنابراین آشنایی با نحوه بررسی و تنظیم فشار باد لاستیک اتومبیل یکی از مهارت های مهمی است که هر راننده باید به آن تسلط داشته باشد. در ادامه این مطلب شما را با مراحل انجام اینکار آشنا خواهیم کرد.

تهیه دستگاه فشار سنج هوا

اولین مرحله که برای اطلاع از میزان فشار هوای درون تایر ضروری است، تهیه دستگاه فشار سنج هوا است. شما میتوانید این دستگاهها را از فروشگاههای لوازم یدکی تهیه کنید که کار با انواع دیجیتال آن راحتتر و دقیق‌تر است. همچنین شما باید از میزان فشار استاندارد لاستیک خودرویتان مطلع شوید. میزان این فشار بر روی برچسبی در قسمت داخلی درب راننده و در دفترچه‌ی راهنما درج شده است. در ضمن باید به نوشته‌های روی تایر هم دقت کنید چرا که میزان حداکثری فشار هر لاستیکی بر روی آن درج شده است و توصیه نمی‌شود فشار را بیشتر از این میزان تنظیم کنید. البته ممکن است برخی لاستیک ها فاقد این عدد باشند.

دستگاه دیجیتال فشار لاستیک

چند نکته در مورد بررسی باد لاستیک های ماشین

نکته ای که در مورد قرائت فشار لاستیک‌ها اهمیت دارد این است که برای اینکار باید لاستیک‌ها سرد باشد و حداقل نیم ساعت از حرکت اتومبیل گذشته باشد. شما می‌توانید برای افزایش دقت اینکار را اول صبح و بعد از استراحت ماشین در طول شب انجام دهید.

نکته ی بعدی این که میزان فشار باد استاندارد برای شهر و اتوبان و همچنین برای فصل های مختلف، متفاوت است و به همین دلایل بررسی فشار باد لاستیک ها می باید با فاصله های زمانی کم صورت پذیرد. توصیه می شود هر 30 روز یک بار این کار را انجام دهید.


مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

افزایش عمر لاستیک ماشین

انتخاب لاستیک مناسب برای ماشین

تمیز کردن لاستیک های اتومبیل

زمان تعویض لاستیک خودرو

نحوه باز کردن پیچ لاستیک

استفاده از باد نیتروژن در لاستیک

شرایط خرید لاستیک دولتی


فشار باد استاندارد بسته به پهنای لاستیک و همچنین نوع خودرو متفاوت است. به همین دلیل باید حتما استاندارد های خودرو و لاستیک خودرو را مورد ارزیابی قرار داده و با توجه به نکات لازم فشار باد مناسب را انتخاب نمایید.

در داخل دفترچه خودرو و همچنین روی درب صندوق عقب و یا روی رکاب و یا روی ستون خودروی شما جدولی وجود دارد که مطابق آن باید به بررسی فشار باد لاستیک هایتان اقدام نمایید.

جدول مشخصات باد لاستیک

گاز نیتروژن به نسبت باد معمولی گران تر است اما مزایای قابل توجهی از جمله نرم تر شدن و حساسیت کمتر به نسبت تغییرات دمایی از جمله مزایای این نوع باد هستند. پس اگر موضوع مالی برای شما اهمیتی ندارد از گاز نیتروژن به جای باد معمولی استفاده نمایید. اگر خودروی خود را گاز نیتروژن زدید لازم است تنظیم بادهای شما نیز با گاز نیتروژن انجام شود.

باد نیتروژن لاستیک

چطور فشار باد لاستیک ها را تنظیم کنیم

برای تعیین فشار، درپوش والف را باز کرده و فشارسنج را بر روی والف فشار دهید و پس از گذشت 2-3 ثانیه عدد درج شده روی فشار سنج را بخوانید. این روند را برای هر 4 لاستیک انجام دهید تا بتوانید همه‌ی آنها را بالانس و متعادل کنید. در صورتی که فشار قرائت شده با عدد استاندارد تفاوت داشت می‌توانید با استفاده از دستگاه کمپرسور هوا آنها را تنظیم کرده و یا کارها را به تعمیرگاه بسپارید.

 

اگر قصد دارید خودتان اینکار را انجام دهید باید در ابتدا یک دستگاه کمپرسور هوا تهیه کرده و پس از روشن کردن، شلنگ آن را بر روی والف قرار داده و اهرم آن را فشار دهید تا هوا وارد تایر ها شود. زمانی که حس کردید میزان فشار هوا به اندازه استاندارد رسیده شلنگ کمپرسور را جدا کرده و با استفاده از دستگاه فشار سنج، فشار آن را اندازه‌گیری کنید. در صورتیکه میزان فشار هوا بالا بود می‌توانید مقداری از هوای لاستیک را خارج کنید و در نهایت سرپوش والف را ببندید.

توصیه می‌شود که برای افزایش ایمنی و کاهش هزینه ها حتما بصورت ماهانه تایرها را چک کنید و بعد از رانندگیتون لذت ببرید.


اگر قصد خرید خودرو دارید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

خرید خودروی اقساطی کارکرده و صفر

قیمت خرید خودرو نقدی


 

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو