آیا گاز سوز کردن خودرو به موتور آسیب میزند؟

از زمانی که طرح خودروهای گازسوز در کشور اجرا شد، همواره نظرات مختلفی درباره معایب و مزایای آن مطرح شده است. از نظر بسیاری از مردم، یکی از مهمترین مزایای گازسوز کردن خودروها این است که در هزینه سوخت صرفه جویی میشود. اما همیشه نیز اینگونه نیست. اگر موتور خودرو با سوخت CNG سازگاری نداشته باشد قضیه کاملا فرق می کند. در نوشتار امروز قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا گازسوز کردن به موتور آسیب می زند یا خیر؟ با ما همراه باشید

مزایای گازسوز کردن خودرو

در ابتدای اجرای طرح گازسوز کردن خودروها تصور میشد که کاهش آلودگی هوا و هزینه سوخت دو تاثیر بسیار خوب خودروهای گازسوز خواهد بود. هرچند در ادامه با عرضه سوخت غیر استاندارد CNG آلودگی هوا شدیدتر از قبل شد، اما پایین بودن هزینه سوخت CNG نسبت به سوخت بنزینی هنوز هم دلیل خوبی برای استفاده از سوخت CNG محسوب میشود. آنهم در روزهایی که افزایش قیمت بنزین سروصدای زیادی ایجاد کرده است.


همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید :

طرح گازسوز کردن رایگان خودروها

استانداردهای آلایندگی یورو 4 و یورو 5 و یورو 6

تشخیص کارکرد واقعی ماشین

CNG بهتر است یا LPG؟

با چراغ روشن بنزین چقدر میتوانیم حرکت کنیم؟

بهترین و معروف ترین جایگزین های بنزین

مکمل بنزین بخریم یا نه


 با این همه ممکن است این کاهش هزینه سوخت در بلند مدت هزینه های بیشتری را به مالکان خودرو تحمیل کند و این موضوع کاملا به ویژگی های موتور خودرو بستگی دارد. اگر موتور خودروی شما برای سوخت  CNG طراحی نشده باشد باید خود را برای هزینه های بیشتری آماده کنید و این دقیقا یکی از معایب گاز سوز کردن خودرو محسوب می شود.

معایب گازسوز کردن خودرو

خودروهای گازسوز موجود در سطح شهر به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول خودروهایی هستند که موتور آنها از ابتدا بصورت دوگانه سوز طراحی شده و برای استفاده همزمان از سوخت بنزین و CNG مناسب هستند. اگر خودوی شما نیز از همین دسته باشد خبر خوبی برایتان داریم. با خیال راحت می توانید از سوخت CNG در خودروی خود استفاده کنید زیرا موتور خودروی شما و آلیاژ بکار برده شده در آن کاملا برای این نوع سوخت مناسب هستند و برای خرید سوخت نیز هزینه کمی پرداخت خواهید کرد.

اما اگر خودروی شما از ابتدا بر پایه بنزین طراحی شده و بعدا برای دوگانه سوز کردن خودرو اقدام کرده اید باید مراقب باشید. استفاده از سوخت CNG برای موتور خودروهایی که بر پایه بنزین طراح شده اند آسیب هایی را به همراه دارد که در ادامه برخی از آنها را بررسی می کنیم.

فرسوده شدن سوپاپ و سیت خودرو

کسانی که مکانیکی خودرو آشنا باشند به خوبی میدانند که استفاده مداوم از سوخت CNG موجب سایش شدید سوپاپ خواهد شد. بالا بودن دما و فشار احتراق در موتور و داغ شدن بیش از حد سرسیلندر از طرفی و خشک بودن سوخت مورد استفاده (CNG) از طرف دیگر باعث سایش شدید سیت و سوپاپ خودرو می شود. و همین موضوع باعث آسیب رسیدن به موتور می شود تاجایی که ممکن است در دراز مدت هزینه تعمیرات دوره ای خودرو از هزینه سوخت بنزین بیشتر شود و شما را مجبور به استفاده از بنزین کند.


راهنمای اطلاع از قیمت خودرو:

قیمت النترا

قیمت گرنجور

قیمت اسپورتیج

قیمت سوناتا هیبرید

قیمت مزدا 3 جدید صندوقدار


 

خوشبختانه برای این مشکل راه حل هایی نیز وجود دارد. یکی از این راهها این است از سیت هایی استفاده کنید که جنس سختتری دارند. به این ترتیب سایت سیت ها دیرتر اتفاق می افتد. برای حل مشکل خشکی سوپاپ ها نیز استفاده از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ ها پیشنهاد می شود.

فرسایش سرسیلندر

در اینجا نیز بالابودن بیش از حد دمای احتراق در سوخت CNG سبب فرسایش شدید سرسیلندر می شود. برای کاهش دمای احتراق راه حلی وجود ندارد اما برای جلوگیری از فرسایش سریع سرسیلندر خودروی گازسوز روش های مناسبی وجود دارد. یکی از این روش ها این است که از ضدیخ های با پایه آلی استفاده کنید. به این ترتیب بخش قابل توجهی از حرارت احتراق کاهش می یاید و سرسیلندر سریعتر خنک می شود.

واشر سرسیلندر

احتمالا بزرگترین آسیب استفاده از سوخت CNG سوختن واشر سرسیلندر است. سوختن واشر سرسیلندر یکی از بدترین و البته پر هزینه ترین اتفاق هایی است که میتواند برای یک خودرو رخ دهد. واشر سر سیلندر در حقیقت واسطه میان بدنه اصلی سیلندر و سرسیلندر می باشد. به دلیل موقعیت خاصی که واشر سرسیلندر دارد با حرارت زیادی در تماس است و همین موضوع اغلب باعث سوختن واشر سر سیلندر می شود. همانطور که می دانید در موتور خودرو، آب وظیفه اصلی خنک کردن قطعات موتور را بر عهده دارد. پس برای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر چاره ای نداریم جز اینکه از آب استفاده کنیم. بهترین کار این است که مسیر حرکت آب در سرسیلندر به گونه ای طراحی شود که سرسیلندر خودرو با آب تماس بیشتری داشته باشد تا دمای آن کاهش یابد.

جمع بندی

استفاده از سوخت CNG  برای موتور خودروهایی که بر پایه بنزین طراحی شده اند آسیب هایی به همراه دارد. بنابراین اگر علاقه دارید که خودروی گازسوز خریداری کنید اولین توصیه ما این است به سراغ خودروهایی بروید که از ابتدا بصورت دوگانه سوز تولید شده اند. در این صورت تا حد زیادی خیالتان از سلامت موتور خودرو راحت است البته خودروهایی که بعد از تولید دوگانه سوز شده اند نیز کارت معاینه فنی دریافت میکنند اما ممکن است کاهش هزینه های سوخت در دراز مدت برای تعمیرات دوره ای موتور خودرو هزینه شود. در هر صورت برای پیشگیری از آسیب های سوخت CNG نیز راه حل هایی مانند استفاده از سیت مقاوم در برابر حرارت و ضدیخ هایی با پایه آلی نیز تا حد مناسبی موثر خواهند بود.

همچنین برای مطالعه سایر مقالات وارد مقالات اتوخسروانی شوید.

مقالات مرتبط

  • سهراب 21 . 08 . 2023

    سلام من ماشینو تازه دوگانه مردم اصلا سرحال نیست با بنزین خیلی خوب یود میخوام بدونم اگه از گاز اصلا استفاده نکنم فقط تجهیزاتش. باشه بازم به ماشین و موتور اینا فشار میاد و آسیب میزنه؟ اشتباه کردم گاز سوز کردم تازه رو کازم خاموش میشه و پت پت میکنه

    پاسخ دهید !
  • محمد 31 . 03 . 2023

    سلام خدمت همگی دوستان به نظر بنده بنزین هر چقدر هم گرون باشه باز بهتر از گاز مفته

    پاسخ دهید !
  • محمد اسفندیاری 31 . 03 . 2023

    سلام همه ماشین ها خراب میشن فقط بنزین

    پاسخ دهید !
  • سامی 23 . 04 . 2020

    اینجانب پژو ۴۰۵ دوگانه مدل ۸۸ دارم .اوایل که از گاز CNGاستفاده میکردم چند ماه ی بار ماشینم واشر میزد ،یک بار حتی مجبور به تعویض سوپاپ و پیستون ها شدم.از زمانیکه گاز رو بیخیال شدم دیگه این مشکلات پیش نیومد .جالب اینجاست باجناق اینجانب پراید دوگانه داره و هیچ مشکلی هم برای موتور ماشینش پیش نمیاد .

    پاسخ دهید !
    • فطرس 20 . 12 . 2021

      سلام دوست عزیز از باجناق فامیل در نمیاد و اصلا هم توجه نکن چون ماشین اونم خرابی داره ولی بهت نمیگه. کلا باجناق مثل درخت جلوی سرویس بهداشتی میمونه نه میشه از سایه اش استفاده کرد نه از میوه اش 😂

      پاسخ دهید !
      • محمد 10 . 06 . 2022

        البته پراید یورو دو فرقی نداره ولی جدیدیا رو داغون میکنه

        پاسخ دهید !
    • محمد 25 . 12 . 2021

      سلام رفیق . مشکل همینه گاز فقط در خودروهای پژو ۴۰۵ سمند و پرشیا خرج تراشی میکنه با پراید پژو ۲۰۶ پیکان تیبا و کلی بگم خودروهای که بلوک سیلندر چدنی دارند مشکلی نداره . به همین خاطر هزینه بر است.
      خودروهای که بلوک سیلندر آلومینیومی دارند گاز سوز کردنشون فاجعه ساز خواهد بود.

      پاسخ دهید !
      • سام کارگر 22 . 06 . 2023

        بلوک الومینیومی که بهتر از چدنیه .. چون آلومینیوم زودتر خنک میشه و گرمارو دفع میکنه .. ماشینهای بلوک چدنی استفاده از گاز فاجعه بار خواهد بود نه بلوک چدنی — اطلاعات فنی تو بیشتر کن !!

        پاسخ دهید !
        • حسین 10 . 02 . 2024

          بحث چدن یا آلمینیوم نیست
          دمای موتور xu7 بالاست و ما گاز سوز کردیم دو ساله مشکلی نداشتیم ولی واشرش نیم سوز شده الان

          پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو