تولید ماشین برقی ایرانی به کجا رسید؟ آیا ایران خودرو برقی می‌سازد؟

تولید خودروهای برقی به یکی از چالش برانگیزترین اتفاقات کمپانیهای خودرو سازی در دنیا تبدیل شده است چراکه علاوه بر اینکه تکنولوژی روز و سطح بالایی به حساب می آیند تا حد زیادی قدرت و توانایی های شرکت را به رقبا نشان می دهند. در حال حاضر تقریباً تمام کمپانی های خودروسازی دنیا  یک نمونه تولیدی و یا حداقل یک نمونه کانسپت از ماشین های تمام الکتریکی ساخته اند تا بتوانند توانایی‌های خودشان را در بین رقبا نشان دهند. اما حالا ایران خودرو هم تصمیم گرفته از قافله عقب نماند و به وسیله تولید خودرو الکتریکی خودی نشان دهد.

ماشین برقی جدید ایران

شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو یا به اختصار جتکو در سال ۱۳۹۶ تاسیس شده .این شرکت دانش بنیان زیر مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو به حساب می آید و وظیفه دارد پروژه هایی برای تولید خودروهای با تکنولوژی روز دنیا برای ایران خودرو فراهم سازد. از جمله جدیدترین طرح های این شرکت این است که می خواهد به زودی یک خودروی سدان تمام الکتریکی به بازار عرضه کند. چند وقت پیش چند عدد تسلا در اختیار این شرکت قرار گرفته تا روی آن ها مهندسی معکوس انجام دهد.

پیش از ادامه مطالعه مقاله حاضر از طریق کلیک بر روی عبارت “صفحه اصلی “ خانه شوید.

همچنین اگر قصد خرید خودرو دارید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

قیمت اقساطی خودرو

قیمت خودرو نقدی

به همین دلیل در مصاحبه ای جدید مدیرعامل جتکو اعلام کرده که کار ما کپی برداری از خودروهای خارجی نیست و فقط می خواهیم مهندسی معکوس روی این خودروها انجام دهیم تا یک خودروی تمام برقی بومی سازی شده با استانداردهای روز دنیا ارائه کنیم. مدیرعامل جتکو همچنین اعلام کرده که پروژه های مختلفی در زمینه تولید و بومی سازی کامپیوتر مرکزی خودرو ECU در دستور کار شرکت قرار گرفته و به زودی ایسیوهای کاملاً ایرانی تولید خواهند شد.

بر اساس گفته‌های او پلتفرم محصول جدید ایران خودرو، یعنی K132 کاملاً شرایط بهره برداری به عنوان یک خودرو تمام برقی را دارد و به عنوان پلتفرم انتخابی برای خودروی تمام برقی ایران انتخاب شده است و تا کمتر از ۱۸ ماه دیگر تولید انبوه اولین خودرو تمام الکتریکی ایران توسط جتکو و با همکاری ایران خودرو انجام می شود.

تجربه های قدیمی تر

 جالب است بدانید که این اولین بار نیست که خبر از عرضه خودروی تمام الکتریکی ایرانی بیان شده و در چند سال گذشته ماشین های مختلفی با عنوان اولین خودروی تمام الکتریکی ایران رونمایی شده‌اند و قرار بوده به زودی وارد مرحله تولید انبوه شوند اما از آنها خبری نیست.

ماشین برقی دانشگاه آزاد

حدود 4 سال پیش دانشگاه آزاد قزوین از یک ماشین کوچک دو نفره به عنوان اولین ماشین  تمام برقی ایران رونمایی کرد که ظاهر جذاب و مدرنی هم داشت. اما این خودرو نتوانست به مرحله تولید انبوه و عرضه دربازار برسد و ناکام ماند. این خودروی کوچک می ‌تواند با برق معمولی شارژ شود و با هر بار شارژ حدود ۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. حداکثر سرعت این ماشین ۹۰ کیلومتر بر ساعت است. حدود ۹۰ درصد از این خودرو بومی سازی شده و دانشگاه آزاد قزوین گفت تا پایان سال آینده ۱۰ درصد دیگر را هم بومی سازی خواهد کرد.

ماشین برقی کارمانیا

یکی دیگر از ماشین های با نام اولین خودرو تمام الکتریکی ایران، ماشینEK1 شرکت کارمانیا بود. شرکت کارمانیا وظیفه واردات محصولات BYD را بر عهده داشت و حالا تصمیم گرفته با تولید یک خودروی تمام برقی جایگاه خودش را در خودروسازی ایران  باز کند. اولین محصول تمام برقی کارمانیا یک ماشین سدان با ابعاد کوچک است که حدود 60 اسب بخار قدرت دارد و با هر بار شارژ می تواند حدود ۳۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

هر چند این اعداد و ارقام چنگی به دل نمی زند اما به هرحال برای اولین محصول الکتریکی یک کشور چندان هم بد نیست. البته قرار بود چند ماه پیش این ماشین به مرحله تولید انبوه برسد اما هنوز هم هیچ خبری از آن نیست. EK1 به ۶ تا ۸ ساعت زمان نیاز دارد تا بتواند با برق خانگی شارژ کامل شود.

رانا تمام برقی

یکی دیگر از ماشین هایی که با عنوان اولین خودرو تمام الکتریکی ایران رونمایی شده رانا تمام برقی است که در اصل سومین خودروی الکتریکی ایران است. رانا برقی ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با هر بار شارژ می تواند ۲۲۰ کیلومتر مسافت را طی کند. حدود ۵۰ درصد از قطعات رانا برقی داخلی سازی شده اند.

شرکت مپنا وارد کار شده

شرکت مپنا هم قراردادهایی با سایپا و ایران خودرو امضا کرده تا به کمک آنها خودروهای تمام برقی بسازد. باید دید بالاخره کدام یک از پروژه‌های گفته شده عنوان واقعی اولین خودرو تمام الکتریکی ایران را از آن خود می‌کند و وارد بازار می شود. البته باید گفت زیرساخت‌های لازم برای یک خودروی تمام برقی در ایران بسیار ضعیف است و ممکن است به این زودی ها شاهد ماشین های تمام الکتریکی در بازار ایران نباشیم. چرا که حضور این نوع ماشین ها زیرساخت هایی را می طلبد که فعلا در ایران از آنها بی بهره هستیم.

از شما می‌خواهیم مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید:

هامر ای وی برقی ( Hummer EV )

بنز EQC اولین کراس‌آور تمام برقی بنز

آئودی ای ترون

سایپا کوییک اس ( Quick S )

خودروهای هیبریدی در بازار ایران

موتور های جدید ایرانخودرو

مقالات مرتبط

  • اکبر 02 . 08 . 2021

    ایران عقب مانده میماند و دنبال برقی شدن نمیرود

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 03 . 08 . 2021

      واقعا تاسف برانگیزه

      پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو