نکات استفاده صحیح از کابل باتری به باتری خودرو

باطری به باطری کردن ماشین

گاهی پیش میاید که صبح زود وقتی میخواهید اتومبیل خود را روشن کنید هرچه استارت میزنید اتومبیل روشن نمیشود و حین استارت زدن تنها صدای آرام و خفیفی به گوش میرسد. در این حالت باید چراغ های پنل پشت فرمان و چراغ‌های ماشین را روشن کنید. در صورتی که نور این چرخ‌ها ضعیف باشد بدون شک باتری شما دشارژ شده و بهتر است با روش باتری به باتری اتومبیل را روشن کرده تا باتری شارژ شود.

اگر با نحوه انجام این روش آشنایی داشته باشید در عرض کمتر از یک ساعت میتوانید ماشین را روشن کنید. روش کار به این صورت است که شما باید کابل ها را از یک باتری سالم به باتری از کار افتاده متصل کنید. در ادامه برای آشنایی شما مراحل انجام کار آورده شده است. توجه داشته باشید که رعایت ایمنی حین انجام کار بسیار با اهمیت است چرا که هر گونه بی احتیاطی باعث انفجار باتری ماشینها خواهد شد.

چک کردن ولتاژ باتری‌ها برای انجام باتری به باتری

اولین کاری که برای باتری به باتری کردن لازم است انجام دهید انتخاب یک باتری دهنده است. البته شما نمی‌توانید از هر نوع باتری استفاده کنید چرا که باتری گیرنده و دهنده باید از نظر ولتاژ همسان باشند (البته ولتاژ باتری همه اتومبیل های سواری 12 است اما احتیاط کتید). برای اینکارکاپوت هر دو ماشین را باز کرده و ولتاژ باتری‌ها که بر روی آن قید شده است را چک کنید. چرا که اگر ولتازها ناهمسان باشد باتری با ولتاژ بالاتر پس از اتصال به باتری با ولتاژ پایینتر آسیب وارد می‌کند.

باطری به باطری کردن ماشین

بررسی طول کابل اتصال باتری

برای اتصال باتری ها و انتقال جریان از کابل اتصال باتری استفاده می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد جرقه و یا اتصالی سیم‌ها حتما باید از کابل‌های استاندارد استفاده کنید. همچنین سعی کنید طول کابل‌ها بلند باشد تا دو باتری به خوبی به یکدیگر متصل شوند. شما میتوانید برای اتصال بهتر، باتری‌ها را جابه‌جا و به یکدیگر نزدیکتر کنید. به دلیل این که این کار جریان بالایی را می طلبد اگر از سیم های معمولی و غیر استاندارد استفاده کنید موجب آب شدن سیم و اتصالی می شود که خطرناک و آسیب رسان است.


مطالعه مطالب مرتبط:

بهترین باتری ماشین

راهنمای انتخاب روغن موتور

آشنایی با انواع گیربکس

کارکرد واقعی ماشین چقدر است؟

نحوه کار کولر ماشین

بهترین باطری ماشین

ای سی یو چیست؟


 

باطری به باطری کردن ماشین

آماده کردن ماشین برای اتصال

برای شارژ بهینه و مفید باتری باید تمامی اجزای الکتریکی مانند رادیو، چراغ‌های اتومبیل و ……… را خاموش کرده تا تمامی شارژ باتری برای رانندگی ذخیره شود. البته در موارد که اتومبیل شما در مناطق خطرناک خاموش شده باشد حتما برای حفظ ایمنی باید چراغ‌های اضطراری را روشن نگه دارید تا مشکلی پیش نیاید. همچنین ترمز های اضطراری ماشین را باید بکشید. در ادامه باید کابل‌های اتصال باتری را از یکدیگر جدا کنید تا گیره‌ها ها با یکدیگر اتصالی نداشته باشند. سپس آنها را با دستمالی تمیز کرده تا اتصال بهتر برقرار شود.

پیدا کردن صحیح پایانه‌های باتری و اتصال

در ادامه شما باید پایانه‌های مثبت و منفی باتری را شناسایی و از یکدیگر تفکیک کنید. در اکثر موارد پایانه‌های مثبت دارای یک علامت + و پوشش قرمز رنگی دارند در حالیکه پایانه های منفی دارای علامت – و پوشش سیاه رنگ است. رنگ‌های قرمز و مشکی بر روی هر کدام از گیره‌های کابل اتصال نیز آورده شده است همچنین معمولا ضخامت کابل مثبت بیشتر از منفی است.

یک سمت گیره‌های مثبت کابل را به پایانه مثبت باتری گیرنده که دشارژ شده متصل کنید و سمت دیگر را به پایانه مثبت باتری سالم وصل کنید. در ادامه یک سمت کابل منفی را به پایانه منفی باتری سالم وصل کرده و سمت دیگر پایانه منفی را به قست فلزی از بدنه ماشین با باتری دشارژ شده وصل کنید. (هرگز گیره منفی کابل را به پایانه باتری دشارژ شده وصل نکنید چرا که احتمال خرابی ECU را در پی خواهد داشت). برخی افراد سر منفی را به موتور ماشین متصل می کنند که کار چندان درستی نیست. بلکه باید به یکی از اجزای فلزی داخل کاپوت به غیر از موتور اتصال را انجام دهید.

باطری به باطری کردن ماشین

شروع فرآیند باتری به باتری

زمانی که از صحت اتصالات مطمئن شدید خودروی سالم را استارت بزنید و بعد از گذشت دو دقیقه و بدون خارج کردن اتصالات، استارت اتومبیل دشارژ شده را نیز بزنید. در صورتی که اتومبیل روشن شد ابتدا کابل مشکی را از بدنه اتومبیل جدا کرده و سپس سمت دیگر آن را از باتری سالم جدا کنید. سپس گیره متصل به پایانه مثبت باتری سالم را جدا کرده و بعد از آن اتصال دیگر پایانه مثبت باتری دشارژ شده را خارج کنید. در صورتی که اتومبیل روشن نشد از صحت اتصال مطمئن شده و مجددا این کار را را تکرار کنید.

باطری به باطری کردن ماشین

در ادامه یکسری توصیه وجود دارد که بهتر است حتما قبل از انجام کار آنها را در نظر بگیرید.

  • قبل از تهیه کابل های اتصال باتری به طول کابل‌ها و عایق روی آنها دقت کنید. طول کابل‌ها باید بلند باشد تا شما بتوانید به راحتی دو باتری را به یکدیگر وصل کنید. همچنین عایق روی کابل ها باید آسیبی ندیده باشد چرا که سیم‌های لخت خطرساز هستند.
  • حتما از کابل‌های استاندارد با ایمنی بالا استفاده کنید چرا که امنیت شما را تضمین می‌کند. در صورتی که کابل اتصال باتری‌تان فرسوده شده است حتما نسبت به خرید یک کابل جدید اقدام کنید.
  • قبل از اتصال کابل ها حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید.
  • قبل از اطمینان از شناسایی پایانه‌های مثبت و منفی هرگز کابل‌ها را به پایانه‌ها وصل نکنید.
  • هرگز ‌گیره‌های کابل‌ها را به هیچ قسمتی از موتور اتومبیل وصل نکنید.
  • پس از اتمام فرآیند شارژ اجازه دهید تا ماشین برای مدتی بصورت درجا کار کند.
  • سعی کنید با نحوه صحیح باتری به باتری کردن خودرو را به دقت یاد بگیرید و آن را به خاطر بسپارید چون کوچکترین اشتباه شما عواقب خطرناکی را در پیش خواهد داشت.

راهنمای ورود به سایر صفحات سایت اتوخسروانی:

خانه اتوخسروانی

خرید اقساطی

خرید نقدی


مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو