استعلام پلاک ماشین و استعلام فک پلاک خودرو چگونه هستند؟

استعلام پلاک خودرو

استعلام پلاک خودرو ، استعلام فک پلاک خودرو و استعلام خلافی های مربوط به خودرو از جمله مهم‌ترین اقدامات قبل از خرید یک خودروی کارکرده به حساب می آیند. زیرا در بسیاری موارد با چند اقدام ساده و پیشگیرانه می توانید جلوی کلاهبردارها را بگیرید. حتی بسیاری موارد ممکن است فرد فروشنده در واقع قصد کلاهبرداری نداشته باشد اما به دلایل مختلفی ، مشکل در پلاک موجب آزار و اذیت زیاد برای شما می شود.

چرا استعلام پلاک بگیریم؟

استعلام پلاک خودرو مهمترین راهی است که می‌توانید توسط آن به سرقتی بودن یا نبودن خودرو پی ببرید. پس حتماً قبل از عقد قرار داد و مبایعه نامه استعلام را انجام دهید. در واقع در استعلام پلاک ماشین شما از این مورد مطلع می شوید که صاحب اصلی پلاک نصب شده بر روی خودرو چه کسی میباشد. و اطلاعات اولیه آن شخص مانند محل سکونت و محل صدور پلاک مشخص می شود. که در صورت مغایرت این اطلاعات با اطلاعات گفته شده از سوی فروشنده باید از معامله صرف نظر کنید.

چگونه استعلام پلاک ماشین بگیریم؟

پس از استعلام پلاک ماشین و اطمینان از صحت اطلاعات موجود در سیستم پلیس راهور اقدام به استعلام خلافی نمایید تا از میزان خلافی خودروی مورد نظر خود مطلع شوید. راه های متفاوتی برای دریافت استعلام پلاک خودرو وجود دارد اما باید گفت مراجعه حضوری به دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ مطمئن ترین و اصلی ترین راه می باشند زیرا با وجود روشهای بسیار مختلف آنلاین متاسفانه این روش ها حدود ۱۰ روز تاخیر دارند و به روز نیستند و ممکن است همین به روز نبودن اطلاعات موجب شود شما ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شوید.

 


مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

استعلام خلافی خودرو

مالیات خودروهای میلیاردی از سال 1400

طرح زوج و فرد در کرج

بازیابی رمز کارت سوخت

راهنمای گرفتن کارت سوخت المثنی

فروش خودرو در بازار بورس

قوانین راهنمایی و رانندگی در کشورهای مختلف


برنامه و اپلیکیشن های استعلام

بسیاری از برنامه های قابل نصب بر روی گوشی های موبایل نیز قابلیت این را دارند که علاوه بر دریافت خلافی ، استعلام ‌پلاک را نیز در اختیار افراد قرار دهند. اما باید بدانید که این  اپلیکیشن ها اطلاعات خود را از سایت پلیس راهور دریافت می‌کنند. و همانطور که قبلا گفتیم سایت پلیس راهور در مورد وضعیت پلاک ها چندان به روز نیست همین عامل موجب می‌شود که این اپلیکیشن ها چندان برای این کار کاربردی محسوب نشوند.

 

فک پلاک خودرو چیست؟

فک پلاک با استعلام پلاک به کلی با یکدیگر متفاوت هستند. در اصل استعلام پلاک همانطور که در بالا گفته شد قبل از معامله انجام می‌شود و برای اطمینان خریدار از صحت اطلاعات بیان شده از جانب فروشنده انجام می گیرد. و به نوعی یک مرحله ی مهم برای خرید بدون مشکل خودرو به حساب می‌آید. اما فک پلاک پس از تنظیم قرارداد انجام می شود.

فک پلاک به معنای برداشتن پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید می باشد. فک پلاک اولین مرحله پس از انجام کامل معامله به حساب می آید. عمل فک پلاک خودرو حتماً باید در مراکز رسمی تعویض پلاک خودرو صورت بگیرد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری گردد.

از طریق سایت پلیس راهور میتوانید از وضعیت پلاک های فک شده اطلاع یابید. اما باید بدانید که این سایت به صورت روزانه آپدیت نمی شود و اطلاعات آن هر هفته یک بار به روز رسانی می گردد و ممکن است اطلاعاتی که در حال حاضر به شما ارائه می دهد مربوط به یک هفته پیش باشد.

سریع پلاک خودرو را تعویض کنید

برای انجام تعویض پلاک لازم است هر دو طرف خریدار و فروشنده در محل مراکز تعویض پلاک حاضر شوند. البته این کار با یک وکالت از سمت فروشنده نیز می تواند انجام شود. اما تا جای ممکن در چنین مواردی از از دادن هرگونه وکالت خودداری کنید. اگر خودرویی را بفروشید و عمل فک پلاک انجام نشود هر خلافی که خریدار مرتکب شود مسئولیت آن بر عهده شماست. پس حتماً در اسرع وقت چه زمان فروش و چه در زمان خرید خودرو اقدام به تعویض پلاک خودرو نمایید.

مقالات مرتبط

  • حامد هادی جعفری 13 . 10 . 2021

    باسلام و احترام
    پلاکی دارم که حدود ۱۲،۱۳ سال هست که فک شده خواستم مطلع بشوم که هنوز مطعلق به بنده هست یا نه؟

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو